bouwbericht

Nelson Mandelabrug A12: grootste loofgang ter wereld?

bouwbreed Premium 78

Nelson Mandelabrug A12: grootste loofgang ter wereld?

Lelijk of niet, iedereen die regelmatig ter hoogte van Zoetermeer over de A12 rijdt, kent hem: de Nelson Mandelabrug. De brug, bedoeld voor fietsers en voetgangers, is 180 meter lang en verbindt de wijken Rokkeveen en Driemanspolder.  

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Transformeren, verfraaien Nelson Mandelabrug tot een groene pergola met vakwerkspanten tbv een groenconstructie die bladhoudende klimplanten zullen dragen. De brug verbindt de wijk Rokkeveen met de wijk Driemanspolder.De brug is in 2012 verkozen tot de 3e lelijkste plek van Nederland. De heer Ir. Ashley Ballantine heeft een burgerinitiatief ingediend voor de herontwikkeling. Zie voor meer info de link naar een Cobouw-artikel.

ZOETERMEER | € 125.000 - € 500.000

De brug uit 1992 is ontworpen door Johan Bak. Samen met de verwaarloosde omgeving is de brug in 2012 verkozen tot de derde lelijkste plek van Nederland. Ashley Ballantine, ingenieur en betrokken inwoner van Zoetermeer, wil de brug een nieuwe toekomst geven door er een loofgang van de maken.

Transformatie

Hoewel het onderhoud en de kleurenstelling (blauw en geel) in zijn ogen te wensen overlaat, vindt Ballantine de brug in zijn vorm en constructie zeer onderscheidend. ‘’De huidige constructie biedt in mijn ogen een grote mogelijkheid voor een unieke, herkenbare en bij de stad passende transformatie. Ik pleit voor een transformatie van de Nelson Mandelabrug tot een groene loofgang. Daarmee kan de brug uitgroeien tot icoon voor het groene Zoetermeer en als aanjager voor omliggende ontwikkelingen. Zonder buitensporige kosten krijgt Zoetermeer er op deze manier een uniek baken bij. Het is bovendien veel goedkoper dan een nieuwe brug of ondertunneling van de A12.’’

Tussen het groen komen verschillende openingen om extra licht door te laten. De bestaande hoofdconstructie (beton met stalen spanten) en glasconstructie kunnen behouden blijven, aldus de Zoetermeerder. Hij is onlangs een burgerinitiatief gestart, om zoveel mogelijk draagvlak voor de transformatie te genereren.

Vakwerkconstructie

Zijn voorstel is bouwkundig bijna volledig uitgewerkt, zegt hij. ‘’In het ontwerp wordt gekozen voor nieuwe vakwerkconstructies, op ongeveer een meter afstand buiten de spanten van de huidige brug. Deze vakwerkspanten zijn heel licht, zodat ze eenvoudig kunnen rusten op de zware, uitdragende constructie van de brug. Met andere woorden: de hoofdconstructie hoeft niet aangepast te worden. Hierdoor kan de brug tijdens de verbouwing gewoon open blijven. De kosten voor de nieuwe, stalen vakwerkconstructie bedragen circa 400.000 euro’’, denkt Ballantine. 



Plaats: Zoetermeer
Opdrachtgever: Ashley Ballantine
Ramingsgroep: Nog niet bekend



 

Reageer op dit artikel