bouwbericht

‘Electric-only’ vaarroutes in Fryslân

bouwbreed Premium 80

‘Electric-only’ vaarroutes in Fryslân

Goed nieuws voor natuurliefhebbers met een fluisterstille boot, kano of SUP-board: in de provincie Fryslân is begonnen met de realisatie van ‘electric-only’ route Bûtenfjild. De Bûtenfjildroute is de tweede electric-only route in Fryslân: de eerste vaarroute waar uitsluitend elektrisch aangedreven of hybride sloepen mogen varen – tussen Heeg en Oudega –  is eind juni geopend.

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Aanleggen 2e electric-only route in Friesland, de Butenfjildroute. De route is bedoeld voor elektrische of hybride aangedreven sloepen, suppers en kanoers. Friesland wil duurzamer, schoner en rustiger varen.De vaarverbinding loopt vanaf de Grutte Wielen bij Leeuwarden via Ryptsjerk en Butenfjild naar de Swemmer bij Westereen. Zie ook dit Cobouw-artikel: http://www.cobouw.nl/bouwbericht/1637746-electric-only-vaarroutes-frysl-n

| Gegund | € 2.000.000 - € 5.000.000

De tweede vaarroute loopt vanaf de Grutte Wielen bij Leeuwarden via het dorpje Ryptskerk en het natuurgebied Bûtenfjild naar de Swemmer, aldus projectleider Roald Schmidt van de provincie Fryslân. Daarmee zet de provincie volgens hem weer een stap in de richting van duurzaam, schoon en rustig varen.

“Na de opmars van de elektrische auto’s en fietsen zijn nu elektrische boten aan de beurt. We zitten duidelijk in een transitiefase. Het idee dat je maar anderhalf uur kunt varen met een volle accu is achterhaald: tegenwoordig zijn er accu’s op de markt waarmee je rustig tien uur kunt varen.”

 

Bij de realisatie van de Bûtenfjildroute, onderdeel van het Friese Merenproject, zijn ook de gemeenten Dantumadiel en Tytsjerksteradiel betrokken. Beide gemeenten dragen financieel bij. De totale kosten bedragen 2,8 miljoen euro.

De provincie is opdrachtgever, aannemerscombinatie Friso Civiel/Roelofs is aangetrokken als hoofdaannemer. Fryslân werkte vijftien jaar aan het Friese Merenproject, samen met gemeenten en andere partijen. Doel van dit project is het aantrekkelijker maken van de watersport in de provincie. In 2016 en 2107 worden de laatste projecten opgeleverd.

Historische route

De route is een historische vaarroute waar tot de Tweede Wereldoorlog over werd gevaren zegt Schmidt. “De laatste decennia heeft het gediend als afvoer voor het waterschap.”

Om de Bûtenfjildroute klaar te maken voor gebruik, moet een aantal bruggen worden verhoogd. Ook komen er twee sluizen in de vaarroute. Verder is er een beschoeiingsplan gemaakt en worden de vaarwegen op diepte gebracht. Dat baggeren gebeurt vlak na de zomervakantie.

Als alles volgens planning verloopt, kan er vanaf begin 2017 gevaren worden op de Bûtenfjildroute. Er komt ook een derde electric-only route: de Reidmarroute. Dit vaartraject is een oude kanoroute tussen Bolsward en Oudega.



Plaats: Wijchen
Opdrachtgever: Gemeente Wijchen
Ramingsgroep: 2.5 tot 5 miljoen



 

Reageer op dit artikel