bouwbericht

Leidsenhage, winkelcentrum met toekomst

bouwbreed

Leidsenhage, winkelcentrum met toekomst

Met de sloop van het kantorencomplex en de daaronder gelegen winkels is deze maand begonnen met de herontwikkeling van winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam-Voorburg uit het begin van de jaren zeventig. Vlasman, een totaalsloopbedrijf uit Alphen aan den Rijn, voert de sloopwerkzaamheden uit in opdracht van Unibail-Rodamco Nederland, eigenaar van het winkelcentrum. Van het sloopmateriaal wordt 95 procent hergebruikt. De sloop is naar verwachting half juli afgerond.

Cultuur en religie

Verbouwen (75.000 m²) / uitbreiden (20.000 m²), na sloop kantoren / winkels, winkelcentrum Leidsenhage met bioscoop met 10 zalen / 20 restaurants / ca. 230 winkels aan de Weigelia 48 / Noordsingel / Burgemeester Banninglaan / Heuvelweg. Project 'Mall of the Netherlands'. Duurzaam project vanwege / WKO / BREEAM certificering. Sloopwerkzaamheden zijn uitgevoerd door Vlasman. Project voor ondergronds parkeergarage zie 308153.

LEIDSCHENDAM | Uitvoering | € 200.000.000 - € 1.000.000.000

Leidsenhage wordt getransformeerd tot een hypermodern winkelcentrum, ‘waarin de hedendaagse manier van winkelen optimaal wordt vormgegeven’. In dit winkelcentrum kunnen bezoekers zich straks de hele dag vermaken, aldus Bart van Twillert, Development & Investment Management Director bij Unibail-Rodamco. “De rol van winkels verandert. Het consumentengedrag is anders dan vroeger, mensen kopen steeds meer online. Het gaat steeds meer om merkbeleving, om branding. Mensen kopen online, maar willen toch ook de mogelijkheid hebben om kleding te passen en te voelen of producten te ruiken. Neem als voorbeeld het populaire Zara, dat kleding produceert én eigen winkels heeft: het maakt Zara weinig uit of mensen kleren kopen in een winkel of via de webshop, als ze maar iets van Zara kopen. Leidsenhage wordt zo’n modern winkelcentrum waar nationale en internationale merken en consumenten elkaar gaan ontmoeten. Leidsenhage is meer dan een verzameling winkels: het wordt een plek voor inspiratie, beleving en innovatie.”

In het nieuwe winkelcentrum is plaats voor ongeveer 230 winkels; daarmee wordt het een van de grotere regionale winkelcentra van het land. Een deel van de bestaande bebouwing blijft. Van Twillert: “Maar wie straks door Leidsenhage loopt, zal niet kunnen zien wat oud of nieuw is.” Het ontwerp van de herontwikkeling is van MVSA Architects. Wie de aannemer wordt, is nog niet bekend.

Leidsenhage wordt grotendeels overdekt en moet volgens Van Twillert de uitstraling krijgen van een warenhuis als De Bijenkorf. ”In mijn ogen moet het regionale winkelcentrum van de toekomst worden gerund zoals een winkel van De Bijenkorf wordt gerund. In de ene hoek heb je een afdeling van Hugo Boss, in de andere hoek zit Ralph Lauren, toch stralen ze eenheid uit, met een ‘look and feel’ op topniveau.” De ontwikkelingskosten bedragen, los van de acquisitie, meer dan 200 miljoen euro, zegt Van Twillert.

Leidsenhage krijgt ook een megabioscoop en een zogenaamde Dining Experience, met verschillende bars en restaurants. Unibail-Rodamco heeft onlangs een overeenkomst gesloten met Kinepolis, een van de grootste cinema-exploitanten ter wereld. De nieuwe bioscoop krijgt tien zalen en gaat naar verwachting eind 2018 open.



Plaats: Leidschendam
Opdrachtgever: Unibail-Rodamco
Ramingsgroep: meer dan 200 miljoen euro (exclusief acquisitie)



 

Reageer op dit artikel