blog

Ikigai

bouwbreed 496

Stenen stapelen en materialisme zijn zó 2018. Aan die constatering kun je niet meer voorbij als je kijkt naar de vele boeken en onderzoeken over gezondheid en geluk.

Ikigai
Suzanne van de Kerk

Het boek Ikigai gaat over het eiland Okinawa, waar de meeste honderdjarigen ter wereld wonen. Het geheim van hun gezonde lichaam, geest en ziel verwijst naar de Japanse filosofie ‘Ikigai’, wat letterlijk ‘het geluk altijd bezig te zijn’ betekent en ‘de zin van ons bestaan’ raakt.

Meik Wiking, directeur van het Happiness Research Institute in Copenhagen is schrijver van het boek Hygge; het magische ingrediënt dat de Denen de gelukkigste mensen op de aarde maakt. ‘Hygge’ is lastig letterlijk te vertalen, maar ons woord ‘gezelligheid’ komt goed in de buurt.

Wetenschapper Richard E. Lucas stelt echter dat geluk en tevredenheid grotendeels erfelijk zijn en rond een genetisch bepaald referentiepunt schommelen. Na blije en droevige gebeurtenissen keert na verloop van tijd het subjectieve welzijn en geluksgevoel van mensen weer terug naar het zogenoemde referentieniveau. Bovenstaande boeken ten spijt.

Andere wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat bepaalde life events het geluk en de tevredenheid in iemands leven wel kunnen beïnvloeden. De effecten van sommige emotionele gebeurtenissen beïnvloeden het subjectieve welzijn van mensen tijdelijk, terwijl andere gebeurtenissen het welzijnsniveau langdurig of zelfs permanent kunnen veranderen. Langdurige effecten van verandering in burgerlijke staat of arbeidsmarktpositie zijn al onderzocht. Het vinden van een nieuw thuis ís echter zeker ook een life event.

Het is dan ook het onderzoeken waard hoe we ervoor kunnen zorgen dat de verhuizing naar een nieuw huis een gebeurtenis is die het welzijnsniveau permanent ten goede verandert. We proberen dat al door bij het ontwikkelen van een nieuwe buurt met behulp van slim ontwerp en co-creatie een beter leefklimaat te realiseren en gezond gedrag, contact en ontmoeting met buurtgenoten te stimuleren. The next step is om ook lange termijn betrokkenheid met kopers aan te gaan. Zodat we niet alleen bezig zijn met het realiseren van de verkoop maar ook na de oplevering van het huis het welzijn van mensen op lange termijn te verhogen, liefst blijvend.

En laten we niet vergeten om de effecten te meten!


Yvonne van Mierlo, directeur Blauwhoed Studio

Reageer op dit artikel