blog

In de lucht of ondergronds

bouwbreed Premium 650

In de lucht of ondergronds

In Nederland denken we zo smal over mobiliteit dat we eigenlijk alleen wegen kunnen en willen verbreden. Zo krijgt de A4 er opnieuw een baan bij.

’t Is in elk geval fijn te weten dat de verbreding er alleen komt op de rechte stukken tussen tunnels en verkeersknooppunten. En dat het aantal op- en afritten ongewijzigd blijft.

In het artikel “Robo-taxis or high-techtunnels? The race for traffic utopia” doet The Financial Times van afgelopen weekend verslag van waar nerds en miljardairs in Sillicon Valley mee bezig zijn. Vliegende auto’s als een soort hybride variant van helicopter en auto. Tunnels, die in een veel sneller tempo met rakettechnologie worden geboord en waar auto’s in vervoerd worden. Hypermoderne elektrische scooters en fietsen die auto’s in de stad vervangen. Vliegende robo-taxis van de Ubers van deze wereld. Enzovoort.

En Amerikaanse hoogleraar die commentaar geeft op de ideeën zegt dat ze technisch voorlopig niet zo eenvoudig zijn en nog wel even op zich laten wachten. Alleen al vanwege de investeringen. Neem dan het beprijzen van het gebruik. Dat is snel te regelen. Alleen de kiezers nog, aldus de hoogleraar.

Automobilisten zullen alleen maar voor mobiliteit willen gaan betalen als het niet anders kan. Zolang er nog voldoende beweging in de file zit, zal het politiek draagvlak beperkt zijn. Om dat te veranderen zijn er nog meer files nodig. Pas als de nood heel hoog is, zal de stemming omslaan.

Laten we eerlijk tegen elkaar zijn en zeggen dat het Nederlandse rijkswegennet af is. Dat we hier en daar misschien hoogstens een klein stukje A-zoveel moeten afmaken en dat we al het geld steken in goed onderhoud en slim wegbeheer. En als het dan vastloopt weten wat we moeten doen: even niets.


Lenny Vulperhorst, Adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht
l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel