blog

Samenwerking en data: kansrijk in de praktijk!

bouwbreed 381

Samenwerking en data: kansrijk in de praktijk!

Veel mensen zijn het er inmiddels over eens dat data en datamining veel mogelijkheden en waardevolle toepassingen in de toekomst bieden. Maar hoe speel je in op die kansen en hoe gebruik je die nu al in de praktijk?

Privacy en online bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zijn het gesprek van de dag. De komst van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de reuring rondom Facebook hebben deze onderwerpen op de agenda gezet.

Naast de vraag ‘Blijf jij nog op Facebook?’ is een andere veelgestelde vraag: ‘Zijn jullie al klaar met de aanpassingen om aan de nieuwe AVG te voldoen?’. De AVG gaat over het omgaan met persoonsgegevens en biedt consumenten bescherming. De nieuwe wet is bijna van kracht en heeft voor veel gemeenten, ontwikkelaars, bouwers, makelaars en andere partijen aanzienlijke impact op de klantreis die we voor toekomstige bewoners, omwonenden en (samenwerkings)partners organiseren.

Het gesprek gaat helaas veel minder over de kansen van data. Het onderwerp big data wordt er niet populairder door. Wel bekender! Mensen beseffen steeds beter dat hun gegevens waardevol zijn. Deze bewustwording biedt gelukkig ook kansen voor de ontwikkeling van innovatieve data producten.

Vorige week lanceerde Het Nieuwbouw Platform samen met de NEPROM de Nieuwbouw Markt Analyse (NMA) tool. Een online applicatie die data samen brengt van de bijna 100 publieke en private partijen die bij Het Nieuwbouw Platform zijn aangesloten.

De tool biedt historische data over de op de markt gebrachte nieuwbouwprojecten van alle aangesloten partijen. Met als resultaat nieuwe informatie en meer gemak en snelheid voor het maken van marktanalyses, bijvoorbeeld voor nieuwe ontwikkelingen. Een mooi voorbeeld dat vruchtbare samenwerking op het gebied van data leidt tot waardevolle informatie.

Deze eerste versie, uiteraard in co-creatie met gebruikers ontwikkeld, is klaar voor gebruik en voor doorontwikkeling op basis van de gebruikerservaringen. De ambitie is om ook data van geïnteresseerde consumenten in de tool te ontsluiten. Uiteraard met inachtneming van de noodzakelijke privacy van mensen, waarmee aan de AVG wordt voldaan.

Een aanwinst en een voorbeeld voor de branche hoe in te spelen op de kansen van data en die bovendien nu al in de praktijk te benutten!

Yvonne van Mierlo
Directeur Blauwhoed Studio bij Blauwhoed

Reageer op dit artikel