blog

Infrazones

bouwbreed Premium 709

Infrazones

Ondanks zijn lelijkheid is het deel van rijksweg 15 rond Tiel een schoonheid. Dat zit zo. Waar je ook kijkt zie je infrastructuur.

Een rijksweg. Een goederenspoorlijn. Een spoorlijn voor passagierstreinen. Een megapark met zonnepanelen. Windmolens. Hoogspanningsmasten. Antennemasten voor mobiele telefonie. Een kanaal. Sluizen. En wat zich onder de grond bevindt aan infrastructuur, dat laat zich raden. Wat ontbreekt is een parkeerterrein voor vrachtvervoer of  een multimodaal knooppunt. Ook is er geen benzinestation of buitenreclame, maar er is weer wel een weghotel.

Een bundeling van infrastructurele voorzieningen is niet alleen buitengewoon functioneel, het zorgt ook voor een clustering van lelijkheid. De concentratie van infrastructuur rond Tiel is waarschijnlijk toeval, maar ik zie het als een voorbeeld van een nieuw model. Vooral ook omdat we als burgers uiterst kritisch staan ten opzichte van uitbreiding van infrastructuur.

We willen veel en snel met de auto reizen, maar geen nieuwe wegen. We willen onbeperkt kunnen bellen, maar geen antennemasten. We hebben een onuitputtelijke behoefte aan energie, maar zijn tegen windmolens en zonneparken. We willen onbeperkt op verre vakantie, maar geen grotere of nieuwe luchthaven. Onze achtertuin is heilig, net zoals onze eigen gezondheid en ons eigen welbevinden.

Door te kiezen voor ruimtelijke zones, die gebruikt kunnen worden voor alle soorten infrastructuur, voegen we eigenlijk een plancategorie toe. In die zones vinden we dan alle soorten infrastructuur. Tot en met waterzuiveringsinstallaties en energiefabrieken. Zelfs low cost begraven of cremeren zou in deze zones een noviteit kunnen zijn. Infrazones zullen minder weerstand oproepen dan het lukraak plannen van allerlei infrastructuur in het landschap. Mooi agendapunt voor nieuwe gemeentebesturen.

Lenny Vulperhorst, Adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht
l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel