blog

‘Alles gaat goed tot het over geld gaat’

bouwbreed 27

‘Alles gaat goed tot het over geld gaat’

Ik kijk er van op hoe snel mensen veranderen en weer terug schieten in hun oude gedrag. Veel van de mensen die in de crisis op de barricaden stonden voor veranderingen zijn weer precies dat aan het doen wat ze voor de crisis ook al deden: elkaar voor de gek houden.

Iedereen leek bezig met Lean Bouwen, ketensamenwerking en had het over ‘samen’ en ‘vertrouwen’. Dure woorden, maar wat is er nu nog van over en wie heeft er echt wat geleerd van deze moeilijke periode?

Loyaliteit heeft voor mij niets met geld te maken, maar met gevoel, en dit is niet te koop. Gevoel bouw je op als je echt voor het ‘samen’ en het ‘vertrouwen’ gaat.

Wij zagen tijdens de crisis dat het Lean-verhaal door partijen werd misbruikt om er zelf beter van te worden. De opdrachtnemer zat aan tafel met de opdrachtgever en beloofde een transparante keten met vaste partners. Maar waren dit ook zijn echt vaste partners?

Natuurlijk niet …

Er werd immers eerst ingekocht en onderhandeld over de prijs met de gespecialiseerde aannemers en leveranciers. Als je dan de goedkoopste was moest je nog stickertjes plakken om de snelste te zijn. Ook moest die goedkoopste ‘partner’ zijn prijs open en bloot neerleggen, dus een win-win-situatie voor de opdrachtnemer.

Maar denken jullie nu echt dat de opdrachtnemer zijn prijs open neerlegde voor de opdrachtgever? 

Echt niet …

Hij pakte de marges die hij nodig had over de ruggen van de gespecialiseerde aannemers. Hij vertelde tegen die ‘partners’:  “Als je hier wat over zegt tegen onze opdrachtgever krijg jij geen druppel werk meer van ons”. Over loyaliteit gesproken… En dan ook nog te laat betalen ook!

Terwijl de opdrachtgever ervan uitging (en zo werd het ook voorgeschoteld aan tafel) dat dit partners waren die al in het beginstadium meedachten.

Vervolgens werden er adviseurs bij betrokken om partijen echt te laten samenwerken: de zogenaamde ‘ik-weet-alles-goeroe’s’.

Ik heb inmiddels veel van dat soort ‘adviseurs’ over de vloer gehad. Stuk voor stuk met van die ‘wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eend’ uitspraken. Het was zelfs zo erg dat wij een paar adviseurs uit een heel andere branche op bezoek kregen: zes maanden later zat ik bij een bijeenkomst naar mijn eigen verhaal te luisteren! Deze beste kameleon wist niet dat ik ook in de zaal zat. Ik stond op – ik kan slecht mijn mond houden – en stelde hem een paar vragen over de presentatie en vroeg hem waarom hij mijn uitspraken gebruikte. Ik kreeg als antwoord: “wie zegt dat ze van jouw zijn?” en hij ging door met zijn presentatie.

Zo word je nou van alle kanten belazerd…

Mijn conclusie is, dat we de loyaliteit die we hebben opgebouwd in tijden van crisis nu heel hard nodig hebben.

Bedrijven en opdrachtgevers die tijdens de crisisperiode alleen maar uitgeknepen hebben, betalen nu de hoofdprijs of kunnen niemand krijgen om het werk te maken. Partijen die tijdens de crisis hebben geïnvesteerd in samenwerken en vertrouwen plukken daar nu de vruchten van: lange termijn denken in plaats van korte termijn ‘scoren’.

Datzelfde geldt ook voor adviseurs: de adviseur die zich in tijd van de crisis verdiept heeft in alle partijen – opdrachtgever, opdrachtnemer, gespecialiseerde aannemers en leveranciers – (wel aantoonbaar!) kunnen juist nu alle partijen helpen om het werk echt samen weg te zetten en ook samen geld te verdienen. Deze adviseurs weten waar de besparingen liggen.

U weet net als ik: alles gaat goed tot dat het over geld gaat. En als het over geld gaat, dan gaat het niet meer zo goed…



René Kesselaar is directeur/eigenaar van Kesselaar & Zn.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels