blog

Het raken van je hart

bouwbreed 481

Het raken van je hart

We staan voor een flinke opgave als we in 2050 de gebouwde omgeving Energieneutraal willen hebben. Neem alleen al de enorme diversiteit aan woningtypen waarvoor verschillende oplossingen moeten worden bedacht. En dan hebben we ook nog eens te maken met het feit dat twee derde van de woningen in bezit is van particulieren. Huiseigenaren die over het algemeen (nog) niet echt bezig met het verduurzamen van hun woning.

Een energieneutraal Nederland in 2050 spreekt niet echt tot de verbeelding.  Maar het is tegelijkertijd wel de grootste groep die we in beweging moeten krijgen. Uiteindelijk moet de bouwsector duizend woningen per dag verduurzamen om over 33 jaar een energieneutrale bebouwde omgeving op te leveren.

Laatst sprak ik Remco Gertsen van het bedrijf STO-Isoned uit Tiel. Hij pleitte er vurig voor om alle stakeholders zoals bouw- en installatiebedrijven, brancheorganisaties, woningcorporaties, beleggers, en gemeenten in bijvoorbeeld het Eindhovense PSV stadion bij elkaar te brengen. In een show van twee uur zou dan onder andere de noodzaak van het samenwerken, het lonkend perspectief en een aanpak om het doel te bespreken over het voetlicht worden gebracht. Als je dat vijf avonden achtereen zou doen dan heb je net zoals Guus Meeuwis, aan het einde pakweg 250.000 man bereikt.

We zouden voor particulieren ook zo’n bewustwordingscampagne op touw moeten zetten. Maar een perspectief als energieneutraal in 2050, heeft volgens mij alleen zin als we die heel persoonlijk kunnen maken. Zo stel ik vaak de vraag ‘met welke eindproduct ben jij tevreden als je dat over 33 jaar aan je kleinkinderen gaat overhandigen?’  Of ‘in welke wereld wil je dat ze dan leven?’ Bij het bedenken van een antwoord op dit soort vragen, zal zelfs de meest rationele denker het binnenste van zijn gevoel moeten aanspreken  Ik zeg weleens het moet je hart raken. Want als het je hart raakt dan heb je blijkbaar in alles de juiste overwegingen gemaakt en het meest optimale proberen te bereiken. Raakt het niet je hart dan heeft het op dat moment geen zin.



Peter Linders is marktontwikkelaar, kwartiermaker en Programma Regisseur van het Europese OPZuid programma SBNoM

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels