blog

Hoe je de slag om technisch talent wint

bouwbreed 296

Hoe je de slag om technisch talent wint

De bouw- en technische branche is doorgaans te definiëren als afwachtend, traditioneel en in zekere mate minder creatief-denkend wanneer het op recruitment aankomt.

De krapte op de arbeidsmarkt is één van de grootste risico’s en veel bouw- en technische bedrijven voorzien al tekorten. Reden genoeg om nu aan de slag te gaan met werven om er zeker van te zijn dat je straks niet achter het net vist.

[intermezzos:1]Bouwend Nederland stelt dat er de komende vier jaar 40.000 nieuwkomers nodig zijn om het gat tussen de vergrijzing en jong talent dat nodig is op te vullen. Wil jij schaars technisch talent zo ver krijgen om daadwerkelijk te solliciteren, dan zal je ze door verschillende fases moeten ‘trekken’. We noemen dit ook wel de candidate journey.

De doelgroep dient eerst te weten dat jij als organisatie op zoekt bent naar een bepaald type medewerkers. Vervolgens dient de interesse van deze doelgroep gewekt te worden en deze interesse om te worden gezet in een soort verlangen om bij jouw organisatie te komen werken. Uiteindelijk is het doel om tot actie, de decision, over te gaan: solliciteren. Om dit hele proces te bewerkstelligen heeft een een dergelijke doelgroep meerdere online aanrakingen, oftewel touchpoints, nodig om tot actie over te gaan.

Niet over één nacht ijs

Net zoals het kopen van een huis, een auto of bijvoorbeeld een wasmachine, gaat het beslissen of je daadwerkelijk ergens solliciteert ook niet over één nacht ijs. Wanneer we het aankoopproces van de consument, de buyer journey, vergelijken met het sollicitatieproces van een kandidaat, de candidate journey, zal je zien dat dit niet zo gek veel van elkaar verschilt.

We worden getriggerd op verschillende kanalen, lezen artikelen met betrekking tot de aankoop of het bedrijf waar je wilt solliciteren en verzamelen informatie over een product, het bedrijf of de functie. Voordat je als consument een product aanschaft of wanneer je als kandidaat solliciteert vinden er meerdere, kleine beslissingen plaats.

Bij het aankoopproces, de buyer journey, doorlopen consumenten drie natuurlijke fases, te weten: de awareness fase, de consideration fase en uiteindelijk de decision fase.

In eerste instantie zal de koper zich bewust moeten zijn van het product of de vacature (Awareness), wil de consument zich überhaupt gaan oriënteren en afvragen of het product of de vacature passend is (Consideration). Uiteindelijk zal die beslissing worden genomen (Decision); hoe groter de aankoop of beslissing, hoe langer dit traject, de buyer journey, duurt. Wees bewust van het feit dat voordat de aankoop of de sollicitatie wordt gedaan, je meerdere touchpoints moet creëren om je potentiële klant of kandidaat over de streep te trekken.

Hoe het werkt in de praktijk

Stel dat je als bouworganisatie op zoek bent naar een Uitvoerder of Projectleider. Dergelijke doelgroepen bevinden zich doorgaans veel op het online platform Cobouw om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en ontwikkelingen in de branche. Erg relevant om je daar als interessante werkgever zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door middel van een content-artikel.

Op een ander moment ziet deze doelgroep een video of een andere uiting op social media van jouw organisatie voorbij komen waardoor het volgende touchpoint is gecreëerd. De doelgroep komt zo een aantal maal met jou als organisatie in aanraking. Een volgende stap is dat ze naar je bedrijfspagina gaan om meer informatie in te winnen en dit te vergelijken met jouw concurrenten. In de tussentijd heeft de doelgroep zich verder ingelezen en gaan ze over tot actie door te solliciteren via bijvoorbeeld een job board of jullie eigen job page.

Op onderstaande afbeelding wordt de reis van de Uitvoerder cq. Projectleider inzichtelijk gemaakt.

> tekst loopt door onder de illustratie >

Belangrijk is om te beseffen dat het in mindere mate effectief is om enkel aan de onderkant/achterkant van de candidate journey te investeren, omdat dit niet veel effect heeft wanneer er niet aan de doelgroep gecommuniceerd wordt dat er gezocht wordt naar nieuwe Uitvoerders en Projectleiders. Het is dus belangrijk dat de doelgroep hiervan bewust wordt gemaakt.

Hierbij is het goed om eens na te denken over de investeringsbereidheid in plaats van de hoogte van de investering.



Dennis Kanters, consultant VONQ – online recruitment marketing  Bouw, Technische en Engineering organisaties 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels