blog

Kopje koffie, wegenbouwer?

bouwbreed

Kopje koffie, wegenbouwer?

Wij zijn al dertig jaar bevriend. Hij is als ondernemer groot geworden in de sportkleding. Een familiebedrijf, de ‘merken’ kent iedereen. Nu is de familie bestuurder op afstand. Hij blijft echter ondernemer. Het telefoontje dat hij weer ‘iets nieuws begon’, verbaasde mij dan ook niet. “Ik kom in jouw branche, Karin.”

Hij had een traditioneel bedrijf gekocht in werkkleding. Zijn eerste week was er één van verbazing. “Tussen de middag deed één van de mensen ineens het licht uit en de voordeur dicht. Waarom? Wij hebben pauze en als je de deur niet dichtdoet komen er toch klanten binnen.” Herkenbaar in veel branches. Ik merkte het verschil in zijn klantbenadering al snel, hoe verfrissend, van “dit artikel bestaat niet” naar: “zoek ik of laat ik maken”. Ik ben ervan overtuigd dat hij het verschil gaat maken en dat moet ook. Dameswerkkleding promoveert bij hem zeker van bijproduct naar een volwaardige collectie.

Ik weet, de consumentenmarkt wijkt in klantbenadering af van de onze, maar als iemand gewend is aan snel contact, snelle levering en kordaat oplossen van klachten bij het kopen van producten, ligt die verwachting ook snel binnen de zakelijke bouwwereld. Stel dat iedereen in onze branche uiteindelijk gaat acteren conform de 24-uurseconomie, hoe maak je dan vervolgens nog het onderscheid? Door persoonlijk contact met de klant, de opdrachtgever. Die is nog voorzichtig. Kun je wel even op de koffie gaan bij een aannemer, zonder allerlei verwachtingen te scheppen? Ja, dat kan. Zolang die aannemer het gesprek aangaat in het belang van de branche, gedurfd wil delen en met beide benen in deze tijd staat. Het werkt, die zachte kant, aandacht en delen van kennis en ervaringen en vervolgens werken aan verbeteringen. Dit moet, anders verandert de wereld langs ons heen. Dus: welkom! Zet ik de koffie.

Karin Rog
Marketeer @ReintenInfra

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels