blog

Het gedwongen huwelijk tussen sales en marketing

bouwbreed Premium 168

Het gedwongen huwelijk tussen sales en marketing

Het huwelijk tussen sales en marketing lijkt in veel organisaties nog op een verstandshuwelijk. Geen ware liefde, maar een moetje.

Sales ondervindt aan den lijve dat de nieuwe generatie op een andere manier handelt dan tien jaar geleden. Hoezo niet direct antwoord krijgen op prangende vragen, waarom kan een klacht niet met een foto via Whatsapp worden doorgestuurd? Waarom kan de schoenendoos met tekeningen niet naar binnen worden gegooid? De fabrikant is toch de specialist?

Voldoen aan behoefte klant

Marketing snapt dat voldoen aan de behoefte van de klant belangrijker is dan een mooie brochure of nieuwe website lanceren. En dat als uit analyse van het zoekgedrag op de website blijkt dat een topic zeer actueel is en direct verkoopkansen biedt,  de planning van je blogkalender dan beter flexibel kan zijn.

Met een beetje geluk voorziet de directie in een heldere visie en missie, aangevuld met hoe inhoud wordt gegeven aan het ‘van betekenis zijn’ voor stakeholders. Dat daar strategische doelstellingen uit volgen, waarvoor marketing en sales daarna samen verantwoordelijk zijn, klinkt ook best logisch. Alle ingrediënten om met elkaar in verbinding te staan.

Te vaak gedogen

De praktijk is nog vaak anders. Wat ik nog regelmatig tegenkom bij de bedrijven die ik als zzp’er adviseer, is dat marketing en sales elkaar gedogen. Wat nou liefde? Hoewel hun doel hetzelfde is, lijkt het of beide afdelingen niet op dezelfde frequentie zijn afgestemd. Ze lijken geen gezamenlijk belang te hebben

Help elkaar

In een recente salestraining voor zowel sales als marketing werd dit weer even op scherp gezet. Als marketing snapt waar sales dagelijks tegenaan loopt en sales begrijpt dat deze informatie van levensbelang is voor de organisatie, dan is er hoop. Luisteren en oprechte aandacht geven aan de klant en elkaar. Elkaar helpen met de gezamenlijke uitdagingen.

Bouwen aan een gezonde relatie door goed te communiceren. Met als doel: samen minimaal de houten liefde te vieren en te streven naar het eiken huwelijk.

En ze leefden nog lang en gelukkig.

Reageer op dit artikel