blog

Voor innovatief aanbesteden zijn geen regels nodig

bouwbreed Premium 212

Voor innovatief aanbesteden zijn geen regels nodig

Drie weken terug ben ik verhuisd. De verbouwing was geen innovatief project, maar ik had wel de nodige inventieve ideeën, zoals een slimmere indeling van de zolderverdieping. Het resultaat: mijn puberdochter heeft nu een knusse slaaphoek.

Ook bij aanbestedingen zouden we creativiteit meer ruimte moeten geven. Het lijkt erop dat de overheid dit uitgangspunt voor ogen heeft gehad bij het opstellen van de nieuwe Aanbestedingswet.

In de nieuwe wet, die op 1 juli in werking is getreden, wordt namelijk het innovatieve partnerschap geïntroduceerd. Als marktpartijen duurzame relaties aangaan, heeft dat een positief effect op de bereidheid van de projectpartners om met innovatieve oplossingen te komen en hierin te investeren, zo is de redenering.

Dankzij de vertrouwensbasis die ontstaat tussen aanbesteder en aanbieder krijgt de laatste de ruimte om met innovatieve oplossingen te komen. Bovendien neemt de kans toe dat de aanbieder de kosten die hij hiervoor maakt ook in rekening kan brengen.

Complexe projecten

Zal de introductie van het innovatieve partnerschap in de nieuwe wet tot een explosie aan innovatieve oplossingen gaan leiden? Dat verwacht ik eerlijk gezegd niet. In de eerste plaats richt de wet zich op grootschalige en complexe projecten, terwijl innovatie juist in kleinere projecten plaatsvindt.

In dergelijke projecten kan een aanbesteder vooral innovatieruimte creëren door het eindresultaat in algemene zin te formuleren, zodat de aanbieder wordt uitgedaagd om met creatieve oplossingen te komen. Daar hoeven we geen ingewikkelde regels over af te spreken, dat kunnen we gewoon doen.

Bij mijn zolderkamerproject zie ik dat al gebeuren. Mijn puberdochter komt met inventieve ideeën om het eindresultaat nóg beter te maken; zij heeft haar zinnen gezet op een inloopkast bij de knusse slaaphoek. Als ‘aanbesteder’ geef ik haar vanzelfsprekend alle ruimte.

Reageer op dit artikel