blog

De tombola die bouw heet

bouwbreed Premium 267

De tombola die bouw heet

De kranten staan er vol van: het schrijnende tekort aan woningen, een te laag bouwtempo en te weinig vaklieden om de capaciteit te vergroten. Anno 2016 is er in veel gevallen nog steeds sprake van een vraag-gestuurde markt.

Opdrachtgevers laten aannemers steeds meer huiswerk doen en stellen hoge eisen op het gebied van garanties, energielasten en onderhoud. Ook worden in contracten prestatiegaranties opgenomen met vaste plafonds, boeterelingen en soms een bonusregeling. Grote projecten worden integraal aanbesteed en het ontwerprisico is voor de aannemer. Veel kansen dus om je als aannemer te onderscheiden, maar ook veel valkuilen. Hoeveel risico neem je in deze loterij? Je ‘risk appetite’ bepaalt de norm. Het is de vraag of je als aannemer in staat bent om het risico van de in toenemende mate innovatieve en complexe contracten te managen. Dit geldt helemaal bij contracten waarin voorfinanciering is opgenomen.

We vragen ons af of middelgrote bedrijven (zoals die van ons) de afgelopen periode wel gebruikt hebben om hun bedrijfsvoering aan te passen op de nieuwe realiteit. Je moet risico’s durven nemen, accepteren dat je soms verkeerd gokt en flexibel genoeg zijn om je steeds maar weer aan te passen. We verwachten dat er nog veel meer gaat veranderen: nieuwe technologieën, industrialisatie, de voorspellende waarde van gecombineerde data. Allemaal ontwikkelingen waar je organisatie op in moet spelen. En natuurlijk willen we onderdeel uitmaken van een circulaire economie, nog iets om rekening mee te houden.

Het blijft verbazingwekkend dat een brede branche als de bouw zo conjunctuurgevoelig is. En anticiperen op de mate van de groei blijkt erg lastig. De toeleverende industrie speelt daar natuurlijk ook een belangrijke rol in. Ook zij moesten meedeinen op de woelige golven van de aannemerij en hebben in moeten leveren op hun productiecapaciteit en veel van hun personeel moeten ontslaan. Aannemers ervaren bij een voorzichtig herstel van de markt direct de plannings- en prijstechnische complicaties die dat voor deze industrie met zich meebrengt.

Dat onze sector zich niet alleen dient te verbeteren, maar zichzelf ook moet blijven vernieuwen is vanzelfsprekend. Je ziet trouwens dat er minder ruimte is voor innovatie wanneer het goed gaat in de sector, maar het gebeurt wel en het gaat ook steeds vaker gepaard met sociaal innoveren. Een proces dat een grote uitdaging is voor onze branche en een enorm perspectief biedt voor de toekomst. Innoveren, experimenteren, verbeteren, de cirkel van invloed van je personeel vergroten, nieuwe processen implementeren. Het hoort er allemaal bij. Lang leve de crisis, welkom in de nieuwe wereld van de bouw.

Reageer op dit artikel