blog

Nieuwe route

bouwbreed Premium

Nieuwe route
Suzanne van de Kerk

Als we de weg nooit kwijt zijn, ontdekken we ook nooit een nieuwe route…

We hebben de afgelopen jaren geleerd dat je organisatie wendbaar moet zijn om te overleven in een steeds veranderende markt. Ik heb veel leiders Darwin horen citeren: “Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de meest intelligente. Het is degene die zich het best kan aanpassen.” Wij hadden dit vrij vertaald naar ‘veranderen door jezelf te blijven’. Met Madonna als metafoor; zij heeft door de jaren heen steeds de trend gezet door zichzelf opnieuw uit te vinden én herkenbaar te blijven. Maar is het alleen veranderen? Of moeten we vraagstukken echt anders benaderen?

Berthold Gunster, de grondlegger van het ‘omdenken’, zegt: “Paradoxaal genoeg leidt verzetten tegen dingen zoals ze zijn meestal tot het instandhouden ervan. Omgekeerd geldt dat oprechte, diepgaande acceptatie meestal leidt tot verandering.” De huidige sterk fluctuerende marktomstandigheden vragen opnieuw enorme flexibiliteit van onze organisaties. Zijn we net bijgekomen van een paar jaar reorganiseren, vliegen de kansen ons nu weer om de oren, krijgen we nieuwe collega’s en zijn we volop aan het bouwen. Maar hoe gaan we om met die enorme werkdruk?

Ik ga voor ‘omdenken’: de energie van het ‘probleem’ gebruiken om nieuwe ‘bedoelingen’ te vinden. Oftewel, hoe kunnen we als organisaties juist profiteren van het probleem van de hoge werkdruk? Hebben we in de crisis alles gedaan om de boel draaiende te houden, met daarbij de bewuste keuze onze procesgang even op een lager pitje te zetten, moeten we nu dus als de bliksem zorgen dat we onze processen weer perfect op orde hebben. Alleen dan kunnen we de beste zijn en blijven in wonen, met een gezond rendement en natuurlijk blije klanten. Omdenk je met mij mee?

Reageer op dit artikel