artikel

Ultrahogesterktebeton zeer licht van kleur door Noorse microsilica

bouwbreed

Ultrahogesterktebeton zeer licht van kleur door Noorse microsilica

FDN Group heeft een brug gebouwd van ultrahogesterktebeton met een bijzonder lichte kleur dankzij de toevoeging van microsilica uit Noorwegen. De brug komt te liggen over het Eindhovens Kanaal, nabij de zwaaikom bij roeivereniging Thèta. De constructie zal ter plekke worden proefbelast. Dat is een eis van de gemeente Eindhoven.

“Het is gelukt!”, meldt Dil Tirimanna, directeur van FDN Group. “De lichte kleur was een voorwaarde van de opdrachtgever, de gemeente Eindhoven. Wij wonnen de designcompetitie. Maar wat bleek? Het is lastig om witte ultrahogesterktebeton (uhsb) te maken. Het heeft een vertraging van 2,5 maand opgeleverd, maar met microsilica uit Noorwegen is het gelukt. De brug past nu goed bij de lichte tinten van de omgeving.”

De modules waaruit de brug is samengesteld zijn niet massief. Het 400 millimeter dikke dek bestaat van boven naar beneden uit 80 millimeter uhsb, een laag polystyreen en 150 millimeter uhsb met voorspankanalen. De zijkanten van de brug zijn afgeschuind, waardoor de constructie nog slanker lijkt. De modules zijn bij Veluwe Beton in Staphorst vervaardigd, aan elkaar geregen en op spanning gebracht. De brug heeft een lengte van 26 meter en een overspanning van 23 meter. De funderingspalen en landhoofden zijn reeds uitgevoerd.

Vannacht wordt de gerede brug door Saarens naar de Kanaaldijk Zuid vervoerd. Hij zal met twee 700-tons kranen vanaf die oever geplaatst worden. “Het is een fiets- en voetgangersbrug. Sterk genoeg voor 12-tons voertuigen, maar niet voor vrachtwagens”, aldus Tirimanna. “Met het modulaire systeem kunnen we makkelijk een verkeersbrug voor zwaar verkeer bouwen, met een overspanning tot 50 meter.”

De afzonderlijk gestorte uhsb-leuning van 50 millimeter dik heeft geen dragende functie. De modules zijn op bouten gemonteerd. “Architecten zijn vrij in de vormgeving van de leuning. Ook het ontwerp van het dek kan worden aangepast. Deze brug heeft een elegante lichte boogvorm. De roeiboten kunnen er makkelijk onderdoor.“

Het dek helt licht naar een goot in het midden, waardoor hemelwater naar de landhoofden stroomt. De brug heeft geen asfalt- of slijtlagen. De fietsen rijden op geprofileerd uhsb. Het beton is gewapend met staalvezels, die dankzij het trillen van de mal niet uitsteken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels