artikel

Werk aan de winkel

bouwbreed

Werk aan de winkel

Kent u het tv-programma ‘Werk aan de winkel’? Ik ben er fan van. In ruim een half uur zie je hoe een vastgelopen winkelier met behulp van zakenvrouw Olcay Gulsen en creatief brein Frank de Ruwe aan de slag gaan om nieuw leven in hun winkel te blazen.

Het programma levert soms ongemakkelijke tv op. Zoals laatst bij kaarsenmaker Rob die met zeven dagen per week hard werken – samen met zijn vrouw – niet meer inkomen had dan 1050 euro per maand. Ver onder de armoedegrens en niet eens geld genoeg om z’n paspoort te vernieuwen. Z’n winkel was een leuke curiositeit voor toeristen geworden. Kijken, kijken en niet kopen. Zo ging het niet langer.

Je zag Rob worstelen toen hij een keuze moest maken voor een ander concept en z’n winkel ging leeghalen om een nieuwe start te maken. Het loslaten van zijn vertrouwde winkel viel hem zichtbaar zwaar. En hoe pijnlijk was het toen Olcay nog een oude sneeuwpop achter de balie ontdekte. ‘Dat hadden we toch niet afgesproken’.

Niet alleen voor vastgeroeste winkeliers is er werk aan de winkel. Ook voor vastgelopen bedrijven in de bouw- vastgoedsector. De aankomende Provada schenkt daar aandacht aan met het thema ‘REbuilding the business’. Dat is precies wat nodig is: oude patronen doorbreken, keuzes maken en de winkel opnieuw inrichten. Tijd voor een frisse start en een nieuw concept. Op het snijvlak van marktkansen en uw passie. Met ‘innovatie, verleiding en authenticiteit’.

Klinkt het u allemaal te zweverig? Kijk dan op het Transformatieplein hoe bedrijven letterlijk nieuwe business bouwen door met lege gebouwen aan de slag te gaan. En ga met uw directie een keer zitten voor een aflevering van ‘Werk aan de winkel’. Welke ‘sneeuwpop’ in uw organisatie moet hoognodig worden afgevoerd?

Gerben van Dijk, procesmanager De Bouwcampus en voorzitter H-team

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels