artikel

Blog: Gevaarlijke cocktail

bouwbreed

Blog: Gevaarlijke cocktail

Het risicoprofiel voor grote projecten is in de afgelopen jaren “ongezond scheefgegroeid” en in combinatie met de crisis vermengd tot een “gevaarlijke cocktail” voor de hele bouwsector. BAM-topman Rob van Wingerden is zeer uitgesproken in zijn oordeel dat ingrijpen onvermijdelijk is om verdere brokken te voorkomen. Ik vermoed dat vele marktpartijen zijn mening delen, maar de sector is te versnipperd om een machtsblok te vormen richting opdrachtgevers.

De standaarden voor dbfm(o) en UAV-gc moeten wat hem betreft onmiddellijk op de helling, want elk nieuw contract tegen die voorwaarden is een potentieel gevaar op nieuwe ‘ongelukken’, waarvan de bouw er sinds de crisis al teveel ziet. De bestuursvoorzitter gaf een interview voor het boek Prijsvechten dat eind dit jaar verschijnt, maar zijn boodschap was zo urgent dat zijn visie afgelopen week in de krant terechtkwam.

Het is voor Van Wingerden bijna onverteerbaar dat iedereen zegt dat er ‘iets’ moet gebeuren, maar vervolgens niets verandert en in rap tempo nog dit jaar een reeks van nieuwe projecten op de markt komt met hetzelfde onverantwoorde risicoprofiel, zoals de Zuidasdok, A27-A1 en de Afsluitdijk.

Ik snap zijn gevoel voor urgentie, want elk nieuw contract in het huidige prijsklimaat is een potentieel nieuw risico op ‘ongelukken’. De topman steekt zijn nek uit door het lastige onderwerp op tafel te leggen en de discussie los te trekken. Veel anderen zijn bang of zien andere belangen, want machtige opdrachtgevers stoot je niet graag voor het hoofd. En zo houden partijen elkaar in een verlammende wurggreep.

“We kunnen ons nu niet de luxe permitteren om maanden te spenderen aan een nieuwe Marktvisie van Rijkswaterstaat. Hoelang is de weg tussen een visie en daadwerkelijke verandering op de werkvloer? Als in het risicoprofiel niets wijzigt, is een projectomvang van 500 tot 600 miljoen euro echt het maximum, ook voor ons”, waarschuwt de topman van de grootste bouwer met klem. En die boodschap wordt bij de markt inmiddels breed gedragen.

De prijs voor deze experimenteerfase komt volledig op het bordje van de bouwsector, waarbij de A15 het meest prangende voorbeeld van hoe het mis kan gaan als risico’s bij de markt terechtkomen die zij niet kan beheersen, zoals vergunningen. De vechtcontracten en de stroeve verhoudingen zijn daar een rechtstreeks gevolg van. “Alleen als er sprake is van wederzijds belang bij het succesvol voltooien van een project, is deze impasse te doorbreken. In het huidige maatschappelijke en politieke landschap geen makkelijke opgave. Dat vereist leiderschap, echte leiderschap en geen angsthazerij. De sleutel daarvoor ligt bij de opdrachtgever, maar ook die kan het niet alleen.”

Reageren op deze blog? Dat kan via Twitter  of via e-mail: i.koenen@cobouw.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels