artikel

Tiller hefmobiel krijgt steeds meer accessoires en gebruikers

bouwbreed

Tiller hefmobiel krijgt steeds meer accessoires en gebruikers

Ter aanvulling op de hefmobiel van Tiller bestaan voor specifieke gebruikers nu tientallen hulpstukken, waarvan enkele ook geschikt voor bouwvakkers en installateurs. In Het Vervolg kijkt Cobouw hoe het verder ging met vindingen die aan bod kwamen in de rubriek ‘Octrooi’.

Eind 2011 besteedde Cobouw aandacht aan wat toen de ‘Tiller hefmobiel’ werd genoemd. Een elektrisch aangedreven steekwagen waarmee iemand in zijn eentje dozen en andere lasten tot 75 kilo niet alleen kan verplaatsen, maar ook elektrisch kan optillen tot een hoogte van maximaal 110 centimeter. En ze omgekeerd ook kan laten zakken tot op de grond, bijvoorbeeld vanaf een werkbank of laadvloer. Een opvallende voorziening van het apparaat is de motor die bij het tillen en laten zakken tijdelijk de wielen blokkeert, zodat het geheel stabiel op zijn plek blijft. De Tiller is een idee van Hans van der Helm en bedoeld om rugklachten door tillen te voorkomen. De uitvinder werkte zijn laatste prototype verder uit met zijn dochter, een zojuist afgestudeerd Industrieel Product Ontwerper. Er kwam een octrooi (NL2002749) en eind 2011 waren er een vijftal hulpstukken voor speciale toepassingen op de markt.

Op www.tiller.eu is te zien dat tegenwoordig meerdere uitvoeringen bestaan van wat nu ‘de hefmobiel van Tiller’ heet. Lopend van een versie met een maximale hefhoogte van 220 centimeter (voor maximaal 35 kilo) tot een versie met een maximaal hefgewicht van 160 kilo (tot een maximale hefhoogte van 60 centimeter). Ook het aantal accessoires is toegenomen en wel tot een dertigtal, gericht op speciale toepassingen. Voor gebruik in de installatie-, bouw- en afbouwsector zijn er hulpstukken met palletvorken, met zuignappen (voor het hanteren en plaatsen van beglazing en gladde plaatmaterialen), met een magneet (voor metalen constructiedelen) en met een hijshaak. Er is ook een hulpstuk voor het hanteren van gascilinders en andere cilindervormige voorwerpen, waarvan juist deze maand het octrooi openbaar werd. Het vastzetten van een cilinder gebeurt bij dit accessoir met twee handbediende, blokkeerbare spanklemmen van Elesa+Ganter. Het hulpstuk kan worden uitgevoerd met een hijsoog en is ook geschikt voor andersoortige steekwagens of hefmachines, reden voor de uitvinder om er octrooi op aan te vragen.

Hoe is het verder gegaan na 2011? Van der Helm: “We zijn op allerlei gebieden stevig aan de weg gaan timmeren. Het apparaat wordt bijvoorbeeld veel gebruikt door mensen die met glas werken, met vaten of met gascilinders. En in de afbouw zijn er mensen die er gipsplaten mee hanteren en plaatsen. Veel gebruikers transporteren er hun gereedschap en onderdelen mee, mensen die onderweg zijn en een klus nu in hun eentje kunnen doen. Dat loopt eigenlijk door alle branches heen. Onderhoudsmonteurs werken er mee, met name als ze een keer door hun rug zijn gegaan en toch willen doorgaan met hun werk. In de preventieve hoek ligt het wat lastiger, want veel mensen denken ‘zolang ik nog geen problemen heb, red ik me wel’, en dat is natuurlijk jammer.”

Er zijn enkele bedrijven die het apparaat verhuren, maar de verkoop loopt via het bedrijf van Van der Helm. “Inmiddels is mijn dochter algemeen directeur geworden, terwijl ik vooral de innovator ben en de inventarisator van problematieken. Dat trekt mij eigenlijk meer dan het voeren van verkoopgesprekken.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels