artikel

Helden

bouwbreed

Helden

Bedrijven horen geleid te worden door corporate heroes. Zonder leiderschap komt het niet goed. Vraag voor de grap eens aan een managementconsultant of hij/zij je kan helpen het leiderschap in je organisatie te versterken (verbeteren is het verkeerde woord) en je hoort in de storm van woorden alleen maar open deuren klapperen.

We zijn verrast als het opeens niet goed gaat met Imtech en Fugro en we vertrouwen er volledig op dat ze bij bijvoorbeeld Boskalis de juiste keuzen maken. Dat heeft te maken met de framing van leiderschap. Er roept er eentje dat er bij een bepaald bedrijf sprake is van doortastend leiderschap (of vul een ander sprankelend bijvoeglijk naamwoord in) en we geloven het allemaal. Maar we weten ook: helden komen en gaan.

Bouwbedrijven doen echter niet in helden. Een quizje. Noem binnen 15 seconden de namen van de bestuursvoorzitters van de grote vijf bouwbedrijven. En? Dat valt niet mee hè? Bouwbedrijven worden geleid door managers, mannen die goed zijn in besturen, de boel bij elkaar houden, op rendement sturen en de laatste jaren ook, saneren. Geen mannen met mooie vergezichten, maar mannen die het liefst onder de radar blijven en betrapt worden met modder aan de laarzen.

Zijn ze daarmee niet te kleurloos? Om te doen, wat ze nu moeten doen, denk ik van niet. Maar tegelijkertijd kan een bedrijf niet zonder verhalen en inspiratie. Wie beide kwaliteiten weet te combineren, kan weleens spekkoper zijn.

Lenny Vulperhorst, adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht

l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels