artikel

De duurzame schaduwaanbesteding

bouwbreed

De duurzame schaduwaanbesteding

Even geleden heb ik een Heijmans-topman, die achteraf moest klagen over aanbestede projecten, geadviseerd een keertje NIET naar een aanbesteding te gaan.

Een aanbesteding zonder inschrijvers, als ultiem signaal richting opdrachtgevers dat dat aanbesteden niet leidt tot het ‘beste inkoopresultaat’. Beter dan achteraf klagen in een slachtofferrol.

Meedoen aan aanbestedingen doe je vrijwillig. Geen enkele wet die je dwingt! Behalve de ongeschreven wet van ‘waar vind ik de omzet van mijn bedrijf?’ Die wet is keihard. Onvermijdbaar. Toch de zoveelste aanbesteding met minder dan 20 procent scoringskans? Om je als willoze schapen dat aanbestedingshok in te laten jagen. Vervolgens met slechts één winnaar naar buiten komen, de rest als verliezers. Waarbij het de vraag is hoe gelukkig de ‘winnaar’ met zijn aanbieding gaat worden.

Als je die theoretische bouwkans niet wil weggooien: organiseer parallel aan een officiële aanbesteding met je concurrenten een schaduwaanbesteding. Integer en vertrouwd van opzet, met maximale publiciteit, met een afgevaardigde van de opdrachtgever. Doe dit op exact hetzelfde tijdstip als de ‘echte’ aanbesteding.

Met één verschil: niet het laagste prijskaartje is het scorende uitgangspunt, maar volwaardige duurzaamheid. Zowel richting project, maar ook duurzaamheid voor de uitvoerende organisatie. De inschrijvers laten de oren niet hangen naar het bestek, nog minder naar het scoren van toekomstig meerwerk, maar naar het zo waardevol mogelijk bedienen van de opdrachtgever op basis van de criteria duurzaamheid, risicobeperking, budgetbeheersing, transparantie en respectvolle samenwerking. Politici en overheden hebben de mond maximaal vol van duurzaamheid. Laat ze ook eens met een duurzaamheidsbril naar deze schaduwaanbesteding kijken.

Wat zijn de verschillen ten opzichte van de ‘echte’ aanbesteding qua geld, duurzaamheid, risico’s, transparantie, planaanpak? Proef, waardeer en kwantificeer deze verschillen. Laat de inschrijvende partijen hun planaanpak presenteren alsof ze het project voor zichzelf uit moeten voeren.

Ja, inschrijvende partijen, dit kost geld, inspanning en energie van uw medewerkers. Het levert géén project op, wel nieuwe, frisse en innovatieve inzichten. Met kans op vervolg. Jullie weten allemaal: zo doorgaan met aanbestedingen kost uiteindelijk altijd meer.

Leo van de Wal, Trainer/consultant bij CBT Bouw  

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels