artikel

Blog: Oefenen met trek. Speciaal voor kraanmachinisten?

bouwbreed Premium

In Kunstenaarsdorp Bergen is momenteel een fantastische installatie te vinden van met elkaar verknoopte touwen. Een 3D bouwwerk waaraan je precies kunt beleven wat trek doet in een constructie.

Of precies… het immense bouwsel van kunstenaar Chiel Kuijl bestaat grotendeels uit driehoeken. Wie wil begrijpen wat er mis ging in Alphen, komt er dus bijvoorbeeld niet veel verder mee.

Als ze daar de derde kraan niet hadden losgekoppeld, viel er waarschijnlijk overigens niets te begrijpen, want een driehoek, moeder van alle stabiele vormen, had de kanteling nooit toegelaten. Of in elk geval niet zo gemakkelijk.

 

Maar goed, voor het ervaren van gewonere krachten, is het bouwwerk heel geschikt. Vooral omdat het de bedoeling is om eraan te duwen en te trekken. Er zijn schommels, trappen, plateaus en trektouwen om de boel in beweging te zetten en de elementen worden ingezet via watervangers en zeilen.

 

Museum Kranenburgh spreekt van ‘een interactieve touwsculptuur waar bezoekers gebruik van kunnen maken door er op te klimmen en aan te hangen’; RTL 4 van ‘een soort Facebook in de lucht’. De kunstenaar zelf zegt: “De bezoeker kan de beweging, de consequenties van het eigen handelen, zien gebeuren. Vaak zetten de bewegingen zich door naar delen van het kunstwerk die zich buiten het zichtveld van de toeschouwer afspelen.’

 

Ook dat laatste maakt het interessant. Het kunstwerk, dat zich rond de gehele villa heeft geknoopt en dwars door bosachtige tuin groeit, reageert op onverwachte manieren op de trek die bezoekers op verschillende plekken uitoefenen.

 

Lange en kortere lijnen, zwaardere en lichte gewichten, het speelt allemaal mee in de bewegingen van de touwconstructie, die denk ik geen tensegrity mag worden genoemd, omdat de touwen gewoon aan de bomen zijn geknoopt. Maar die daar wel aan doet denken.

 

Een hele goede speeltuin voor volwassenen. Ook voor kraanmachinisten. Als het museum al niet speciaal voor hen is opgericht:

 

Naam en  logo van het museum doen vermoeden dat de kraanmachinist de belangrijkste doelgroep is.

Reageer op dit artikel