artikel

Blog: Dé bouw bestaat niet, leve de bouw!

bouwbreed Premium

‘De bouw’ is een vat vol tegenstrijdigheden. De sector innoveert niet, of te weinig, of niet snel genoeg. En communiceren kunnen die bouwers ook al niet, vandaar die torenhoge faalkosten en onveilige situaties op de bouwplaats. Laat ze eens gaan kijken in een autofabriek, daar hebben ze tenminste wél begrepen wat slim en klantgericht bouwen is.

Dat zijn zo van die oneliners die vaak op congressen te horen zijn waar zogenaamde deskundigen, meestal van buiten de sector, even lekker tekeer mogen gaan tegen ‘de bouw’. En waar elke speech steevast eindigt met de aanbeveling: Het wordt hoog tijd dat de bouw nu eens…… Maar ondertussen staat en ligt Nederland wel vol met prachtige projecten, waar onze bedrijven met recht trots op zijn. Duurzame huizen en kantoren, waar we graag in vertoeven, en wegen waar we fluisterstil overheen zoemen, genietend van de mooie omgeving.

Ze zijn gemaakt door mensenhanden en geavanceerde machines; er kwam tot nu toe nog geen robot aan te pas. En gezien het aantal mensen dat elke dag weer de bouwplaatsen bevolkt, waar zich onmiskenbaar elke dag weer gevaarlijke situaties voordoen, valt het aantal ernstige ongevallen volgens mij best mee.

Op zeker moment weet je wel hoe de buitenwacht over je denkt. De bouw is namelijk ook een lerende sector. Wie vaak op bouwplaatsen vertoeft, of gewoon goed waarneemt, kan dat constateren. Dus je kunt wel altijd dezelfde grammofoonplaat blijven afdraaien, er komt een moment dat je kritiek niet meer wordt gehoord, domweg omdat die allang door de ontwikkelingen is ingehaald.

En dan te bedenken dat ‘dé bouw’ niet eens bestaat! De sector is een verzameling van grote en kleine bedrijven die allemaal hun eigen rol in het grote geheel spelen, of bezig zijn die te veroveren. Innovatie speelt zich dan ook vaak op het niveau van het individuele bedrijf af. Maar het gebeurt wel degelijk en op grotere schaal dan we wellicht vermoeden. Bovendien zijn een paar mooie voorbeelden van collectieve innovatie te geven: de Stroomversnelling bijvoorbeeld, waarin de grote bouwers open zijn naar elkaar toe over de vorderingen, en onder andere het Asfalt Kennis Centrum in de gww.

Dus kom me niet aan met het beeld van een achterlijke sector die een beetje de weg kwijt is. Het enige waar we nu wel voor moeten waken is dat onze innovaties niet in proefprojecten blijven steken. Opdrachtgevers, kom maar op, jullie zijn aan zet!

Jan Sint Nicolaas, verslaggever en coördinator redactie techniek Cobouw

Reageer op dit artikel