artikel

Flauwekul

bouwbreed Premium

Op de radio prijst een adviesbureau zijn waar aan. Het gaat over “waardenpropositie-ontwerp”. Ik heb het niet bedacht dit keer, het is echt waar. Dat bureau denkt met deze flauwekul ondernemers, desperaat op weg naar hun kantoor waar te weinig wordt omgezet, te verleiden om direct te bellen. Want het keerpunt is nabij. Bel ons en wij ontwerpen voor u waardenproposities….

Nu weet elke ondernemer dat je alleen iets verkoopt als een ander het wil hebben. En dat besluit van die ander komt doordat hij denkt er beter van te worden of er iets aan te hebben. Als we dat in managementtaal zeggen, dan voegt dit iets ‘waarde’ toe voor de ander.

Ik stel u voor ons dit jaar en masseaf te keren van dit soort management-bullshit. In elk bedrijf moet een wandje worden vrijgemaakt waar we dit soort praatjes en holle frasen belachelijk maken. Dat dient bovendien een belangrijk doel. Humor maakt creatief. Hoe meer grappen we bedenken, hoe flauw ook, hoe groter de kans dat we vanuit het ongerijmde op een goed idee komen. Edward de Bono schreef al in 1990 dat humor ‘vloeiende logica’ is en dat “creativiteit precies dezelfde basis heeft als de humor”. Humor zoekt naar patronen en de asymmetrie daarvan: het omdraaien of het ergens dwars opkijken. Juist het op en neer gaan tussen die stromen verandert het perspectief. Het aardige is dat veel van de meest ingrijpende innovaties achteraf zo logisch zijn als wat (denk aan de container). Dat heeft daar mee te maken.

Dus begin het nieuwe jaar goed, beste lezers, richt een wandje in en in plaats van een vergadering drinkt u daar in alle vrolijkheid een goede espresso en beloont u de grap van de week. Wedden dat er iets moois ontstaat.

Lenny Vulperhorst, adviseur Andersson Elffers Felix, Utrecht

l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel