artikel

Pritzker Price voor Shigeru Ban

bouwbreed

Pritzker Price voor Shigeru Ban

De Japanse architect Shigeru Ban kreeg de Pritzker Price 2014. Hij werd bekend als architect die in al zijn projecten karton gebruikt als bouwmateriaal.

Aanvankelijk kleine objecten, met een gestileerde, abstracte vormgeving, vaak woningen voor noodgebieden. Voor de Expo in Hannover in2000 ontwierp hij het Japanse paviljoen: een golvend dak van over elkaar lopende kartonnen kokers afgedekt met een pvc membraan. Een adembenemende constructie die na afloop werd verschrot, niet hergebruikt zoals bij karton mogelijk zou zijn geweest.

In 2003 mocht ik een koepel van 30 meter diameter constructief ontwerpen en uitvoeren voor mimetheatergroep Jeanette van Steen als een van de eerste bouwwerken op IJburg. Mime was prima, want elke koepel heeft een slechte akoestiek. Alle geluidsreflecties concentreren zich naar de kern van de koepel. Dus er zijn plekken waar je alles en plekken waar je niets hoort. Voor mime niet erg. Maar de tweede toepassing van de Paperdome, een tijdelijk wijkcentrum in Leidscherijn, was zeker een hindernis in gebruik. Mijn medewerker Luis Weber bedacht een constructieve noviteit om de kartonnen staven zonder bouten te koppelen aan stalen knopen: voorgespannen stalen stangen in het hart van de staven aangebracht tussen twee ronde kopplaten. Voorgespannen karton dus. De Paperdome ligt nu gedemonteerd opgeslagen voor een nieuwe toepassing. Inmiddels deden we nog twee andere projecten voor Shigeru Ban in Frankrijk met hetzelfde constructieve principe. In 2010 werd in Metz het Centre Pompidou Metz geopend, ontworpen door Shigeru Ban geïnspireerd op een Chinese gevlochten hoed, ditmaal vanwege de grote overspanningen in gelamineerd hout. Metz fleurde ervan op. Shigeru Ben ontving de Pritzker Price op 13 juni.

Mick Eekhout, hoogleraar TU Delft, directeur van Octatube

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels