artikel

Pfff. Nog niet af…

bouwbreed

Pfff. Nog niet af…

Waarom is die campagne van Bouwend Nederland (BN) – Nederland is nog niet af – niet wat frisser en slimmer. Het begint er al mee dat zo nodig weerlegd moet worden dat het Planbureau voor de Leefomgeving het allemaal niet goed ziet. Daarmee is het een negatieve campagne: weerleggen wat in de Balans van de Leefomgeving staat. Vervolgens wordt een rekensom gepresenteerd, waaruit natuurlijk onomstotelijk het bewijs volgt dat nog heel veel nieuw moet worden gebouwd.

Hier wordt de kortetermijnbehoefte uitgespeeld tegen de langetermijnprognose. Ten slotte speelt Maxime Verhagen de morele kaart: “Het gaat niet aan om een jong gezin voor vijftien jaar in een verbouwd kantoor te zetten”. Met andere woorden, hergebruik is iets tijdelijks of een surrogaatoplossing. Leg dat mensen maar eens uit die straks in die oude vieze Meelfabriek in Leiden een duur appartement hebben gekocht. Natuurlijk begrijp ik dat BN lobbyt voor bouwomzet (kerntaak), maar zei Nico de Vries niet tien dagen geleden dat “er nog steeds sprake is van overcapaciteit en dat de markt met minder aanbieders gezonder zou moeten worden”? Maar terug naar mijn punt: waarom kan een campagne niet frisser en slimmer? Zij zou frisser zijn als ze zou gaan over het zoeken naar het nieuwe evenwicht na enorme turbulentie. Niet: meer van alles, maar: anders en op een lager niveau. En hoe dan? En wat? Minder antwoorden en meer vragen. Slimmer zou inspelen op de vraagstukken van nieuwe bewoners. Met tijdelijke banen (zelfs de hoogopgeleiden), met veel minder routines (trouwen, eerste kind met dertig, carport) en vooral ook met veel minder financiële zekerheid. Dat is dus geen campagne met ouderwetse sound bites, maar iets onduidelijks dat aansluit bij de hedendaagse vaagheid. Of is de huidige campagne er vooral om leden van BN gerust te stellen?

Lenny Vulperhorst, adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels