artikel

Ontbijt

bouwbreed

Ontbijt

“Culture eats strategy for breakfast.” Een uitspraak van Peter Drucker, lang geleden. En nog steeds actueel!

Afgelopen woensdag ontbeet ik met 39 mannen en drie vrouwen uit ons netwerk. Daar werd deze quote aangehaald door Jan Hendrik Dronkers, DG Rijkswaterstaat en bestuurslid van Vernieuwing Bouw. Onderwerp van gesprek: de gezonde markt. Wat is dat eigenlijk, een gezonde markt? Ewoud van der Sluis, directievoorzitter van HEVO, ging in zijn aftrap in op de eigen verantwoordelijkheid en creativiteit van bedrijven. Ieder speelt zijn eigen rol, afwachten tot de ander beweegt leidt niet tot vernieuwing. Creativiteit aan de kant van de opdrachtgever is nodig, om onderwerpen als past performance en unsollicited proposal (eigen initiatief) een boost te geven.

In de gesprekken aan de ontbijttafels was er niet veel verschil van mening over de gezonde markt. Het gaat om respect voor elkaars belangen. Ieder werkt vanuit zijn eigen vakkennis, samen creëren we meer waarde dan alleen. Comakership. Een gezonde markt werkt vanuit het perspectief van de gebruiker. Hiervoor is diversiteit nodig binnen organisaties en teams.

Kennelijk weten we op strategisch niveau best waar we naartoe willen met die bouwsector. Hoe komt het dan toch, dat de transitie van de bouw zo lang duurt? In de praktijk beweegt het allemaal maar langzaam. Daar komt dus de cultuur om de hoek kijken. Cultuur in een bedrijf of sector is zeer hardnekkig. En wint het dus bij het ontbijt al van strategie, hoe slim die ook is. Ja, er zijn nieuwe instrumenten zoals BIM, maar die gaan pas echt opleveren wat we willen als de cultuur verandert. Het ontbijt overslaan is helaas geen goede optie, daar worden we maar hongerig van. Er zit maar een ding op: hard blijven doorwerken aan de nieuwe cultuur!

Jacqueline Schlangen, Directeur Vernieuwing Bouw

Zij schrijft deze column op persoonlijke titel

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels