artikel

VIOSS bespaart brandstof met hybride aggregaat

bouwbreed

De hybride aggregaten van Bredenoord hoeven maar eens per halfjaar te worden bijgetankt. Standaard dieselaggregaten vragen gemiddeld om de twee weken bijtanken. Deze week krijgt VIOSS de nieuwe aggregaten geleverd. Het verlost de leverancier van tijdelijke systemen voor verkeer en mobiliteit van heel wat rompslomp.

De machine bestaat uit een conventioneel dieselaggregaat met een accupakket en diverse elektronica. Bredenoord ontwikkelde deze variant voor toepassingen waarin het standaard aggregaat niet voortdurend op vollast draait.

De stroom wordt vanuit de accu’s geleverd. De dieselmotor draait alleen als de accu’s leeg dreigen te raken of een pieklast wordt gevraagd. Op die manier draait een aggregaat altijd op het nominale vermogen, waardoor het brandstofverbruik volgens Bredenoord “met tientallen procenten” kan dalen.

CO2

Als gevolg daarvan brengt een aggregaat ook minder CO 2 in de lucht. “Dat geeft ons de gelegenheid het aggregaat in te zetten voor CO 2 -arme toepassingen”, zegt Verbeek. De accu’s voorzien op hun beurt elektrische toestellen van energie. In het geval van VIOSS is dat bijvoorbeeld tijdelijke verlichting. De aggregaten die VIOSS later deze week geleverd krijgt, hebben een vermogen van 5 kilovoltampère en een piek van 10 kilovoltampère.

VIOSS is één van de eerste bedrijven die eigen hybride aggregaten kan inzetten. Aggregatenbouwer Bredenoord uit Apeldoorn levert er donderdag drie af in Hedel. Dat is voorlopig genoeg, zegt Verbeek: “Ze zijn ruim namelijk tweeënhalf keer duurder dan conventionele dieselaggregaten.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels