artikel

‘Varende reparateur’ herstelt mankerende meerpalen

bouwbreed Premium

Scheepvaartpalen uit tropisch hardhout vertonen na zo’n vijftig jaar sporen van verval. Tot nog toe worden zulke palen uit de bodem getrokken en vervangen. Een geoctrooieerde ‘varende meerpalenreparateur’ spaart geld en een groot deel van de paal door er een nieuw stuk op te zetten.

Bestaande meerpalen zien er boven het water niet zelden nogal gehavend uit. Vooral rond de waterlijn kunnen rotte plekken ontstaan. Onder water zijn de meerpalen vaak nog goed van kwaliteit. Het hardhout rot er niet omdat er geen zuurstof bij kan. Grond-, weg- en waterbouwer Gebr. De Leeuw uit Oosterhout zag daarin een mogelijkheid om mankerende meerpalen te renoveren door het slechte deel af te zagen en een nieuw stuk op de stomp te zetten. De aannemer demonstreert vandaag in Utrecht zijn ‘varende meerpalenreparateur’ die hij speciaal voor het herstel van scheepvaartpalen ontwikkelde.

Bij deze methode koppelt een stalen bus de oude en de nieuwe paaldelen aan elkaar. Een speciale klem drukt de paaldelen in de bus. Het voordeel: tweederde van de bestaande paal blijft in de bodem staan zodat er geen nieuwe voor in de plaats moet worden getrild. Dat spaart kosten en vooral overlast voor de omwonenden. Bestaande funderingen blijven eveneens heel. Verwijderde stukken paal die nog bruikbaar zijn worden op maat gezaagd voor een tweede leven als meerpaal. De Leeuw gebruikt vandaag in Utrecht een nieuwe en in zijn uitleg beter te hanteren variant van zijn palenklem. Die is nog niet op locatie getest; de reden dat de aannemer voor de zekerheid ook het voorgaande model meeneemt naar Utrecht.

Reageer op dit artikel