artikel

Boeing en de bouw

bouwbreed

Vorige week is een branchebrede enquête aangekondigd naar de factoren die bepalend zijn voor constructieve veiligheid. Uiteraard juich ik dat onderzoek toe. Niet alleen omdat VNconstructeurs een van de partners in dit project is, maar vooral omdat wetenschappelijk onderzoek een belangrijk onderdeel van veiligheid is. Zeker, we hebben allemaal ons buikgevoel. Allemaal denken we te […]

Vorige week is een branchebrede enquête aangekondigd naar de factoren die bepalend zijn voor constructieve veiligheid. Uiteraard juich ik dat onderzoek toe. Niet alleen omdat VNconstructeurs een van de partners in dit project is, maar vooral omdat wetenschappelijk onderzoek een belangrijk onderdeel van veiligheid is. Zeker, we hebben allemaal ons buikgevoel. Allemaal denken we te weten waarom het soms mis gaat. Maar met buikgevoel alléén wordt de bouw niet veiliger. Daarvoor moeten we vooral morgen anders handelen dan vandaag en gisteren. Dat is de kern van de gedragsverandering die nodig is. En dat lukt alleen als de cultuur in de bouw ook verandert. Er gebeurt namelijk al veel op het gebied van veiligheid; we organiseren informatiebijeenkomsten, er is een Compendium Aanpak Constructieve Veiligheid en een meldpunt Aanpak Bouwincidenten Constructieve Veiligheid. Dat is allemaal nodig, maar het is niet genoeg.

Hoe goed de tot nu toe ontwikkelde initiatieven ook zijn, het is nu vooral zaak dat de bouw zich naar al die goede adviezen en lessen gaat gedrágen. Uiteraard moet iedereen daarin zijn of haar verantwoordelijkheid nemen, maar het begint bij het management. De trap veeg je immers van boven naar beneden schoon. De leiding moet het goede voorbeeld geven. Medewerkers scherp houden. Maar zij moeten ook elkaar aanspreken op onjuist of ongepast gedrag. Niet meer uitsluitend focussen op de bekende criteria tijd, geld en kwaliteit, maar veiligheid als onlosmakelijke vierde toetssteen.

Laten we een voorbeeld namen aan de luchtvaart. Hoewel Boeing de problemen met de nieuwe 787 Dreamliner kinderziektes noemt, en echte ongelukken gelukkig nog niet hebben plaatsgevonden, is het de branche, is het ‘de cultuur’ die zelfs deze kinderziektes niet accepteert en alle toestellen aan de grond houdt. Het is het logische gevolg van een cultuur waarin veiligheid een integraal onderdeel van de besluitvorming is. De bouw kan en moet daaraan een voorbeeld nemen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels