artikel

BAM zet nieuwe tunnelbekisting in

bouwbreed Premium

BAM Materieel en BAM Woningbouw zetten in het Groningse Leek de nieuwste variant in van wat zij ‘het tunnelproces van de toekomst’ noemen. De bekisting zou ook in de utiliteitsbouw kunnen worden gebruikt.

De nieuwe tunnel wijkt op een aantal punten af van het systeem dat inmiddels ruim 30 jaar in gebruik is. “De aanpassingen maken onder meer het ontkisten makkelijker”, aldus Sjors Tullemans, adviseur Technisch Bedrijfsbureau van BAM Materieel. In de oude tunnel gebeurde dat op de bovenhoeken van de U-vorm; de verbeterde versie ontkist vanuit het midden met een hydraulisch systeem. BAM Materieel kreeg er octrooi op. Hydraulisch ontkisten verbetert de arbeidsomstandigheden en maakt de tunnelbekisting stijver. Dat laatste maakt de tunnel stabieler en het betonnen casco maatvaster, zegt Tullemans.

Een tweede octrooi kreeg BAM op het ‘vouwsysteem’ van de bekisting. Ingeklapt blijft een pakket over van 70 centimeter hoog. Daardoor kaneen vrachtwagen twee keer zo veel bekistingen meenemen als nu. Het pakket kan ook makkelijk binnen worden opgeslagen.

Overspanning

De bekisting biedt een overspanning tot 7,50 meter, zonder dat de tunnel in het dek moet worden versterkt. De hoogte van de bekisting kan ook worden aangepast, zegt Tullemans. “Dat komt van pas in de utiliteit om bijvoorbeeld winkels te maken in de plint van een appartementencomplex.” Winkelruimte is vaak hoger dan woonruimte; om die reden zijn de gangbare tunnelkisten er minder geschikt voor.

De noviteit is voor het eerst beproefd bij de bouw van grondgebonden woningen in Gilze-Rijen. Recent pasten BAM Materieel en BAM Woningbouw haar toe in Beuningen voor gestapelde woningen. Over het geheel werkt het systeem dan even goed, al verliep het stellen van de bekisting wat lastiger. Een hydraulische aandrijving komt dan goed van pas, zegt Tullemans. In Leek wordt de bekisting weer gebruikt voor de bouw van grondgebonden woningen.

Reageer op dit artikel