artikel

Airbus ontwikkelt metalen gevelplaten

bouwbreed Premium

Airbus gaat in de dak- en gevelbekleding. Met moederbedrijf EADS ontwerpt het bedrijf aluminium dak- en gevelpanelen voor luchthavengebouwen. De panelen voorkomen met hun specifieke vorm dat radiosignalen van automatisch landende vliegtuigen verstoord raken.

Geprofileerde beplating voorkomt reflectie van radiosignalen

Airbus gebruikt de panelen zelf voor hangar C65 op luchthaven ­Blagnac in Toulouse waar de Airbus 380 wordt afgemonteerd. Zonder deze panelen had de hangar niet op die plek mogen worden gebouwd, meldt de vliegtuigbouwer. De hal staat zo dicht op de start- en landingsbaan dat de gevel radiosignalen van vliegtuigen reflecteert. Vliegtuigen gebruiken die signalen om bij slecht zicht automatisch te kunnen landen.

Een verstoring van die signalen kan ertoe leiden dat een vliegtuig van de baan raakt. Dat gebeurt niet wanneer een gebouw de radiosignalen absorbeert op de manier zoals een Stealth-vliegtuig dat doet, legt de vliegtuigbouwer uit. Dat vliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht wordt met deze techniek nagenoeg onzichtbaar voor radarsignalen. Voor gebouwen zou een gevelbeplating à la Stealth volgens Airbus te duur worden. In Toulouse worden de inkomende signalen daarentegen afgebogen. Het effect daarvan is vergelijkbaar met absorberen.

EADS Innovation Works ontwikkelde met de Franse luchtvaartuniversiteit het technische principe tot een product. Proeven leerden dat van hangar C65 alleen de bovenste 10 meter hoefden te worden bekleed om het voorspelde effect teweeg te brengen. EADS brengt de beplating op de markt met Airbus ProSky, leverancier van onder meer luchthavensystemen die vliegtuigen in slecht zicht automatisch laten landen. Airbus denkt dat met de ‘Stealth-panelen’ wereldwijd ruim 100 vierkante kilometer braakliggende grond op vliegvelden kan worden bebouwd met onder meer hangars en terminals.

Veiligheidsgebied

Schiphol laat weten de geprofileerde pa nelen van Airbus ProSky nog niet te kennen. Of het daadwerkelijk tot meer bebouwing leidt staat volgens een woordvoerder van de luchthaven nog te bezien. “Rond start- en landingsbanen moet altijd een bepaald veiligheidsgebied in acht worden genomen waarin niet mag worden gebouwd”; ook niet met deze specifieke panelen. Leveranciers van metalen gevel- en dakprofielen als SAB-profiel in IJsselstein en Falk Bouwsystemen in E de zeggen het product van Airbus ook niet te kennen.

Reageer op dit artikel