artikel

Simulatie helpt met onderhoudswerk

bouwbreed Premium

Virtuele technieken die monteurs op locatie helpen complexe problemen op te lossen hebben zich inmiddels bewezen. Zonder handleidingen na te slaan of te gokken vindt de monteur de meest geschikte reparatiemethode.

Virtuele handleiding behoedt monteur voor fouten

Blue Tea uit Ittervoort demonstreert volgende maand op de onderhoudsbeurs Maintenance Next 2013 uiteenlopende voorbeelden van deze technieken. Het bedrijf ontwikkelt virtuele technieken als virtual en augmented reality . Het eerste staat voor onder meer een simulatie van hoe bijvoorbeeld een werkstuk eruit moet komen te zien; het tweede voor onder meer een projectie van de handelingen waarmee een monteur een machine repareert.

Blue Tea heeft zijn aanvullende technieken de afgelopen vijf jaar in de praktijk kunnen beproeven. De technieken worden vooral ontwikkeld voor ondernemingen en organisaties die er zelf mee aan de slag gaan. Industriële bedrijven hebben deze manier van werken volgens Max Wiertz van Blue Tea al aardig geaccepteerd; niet in de laatste plaats omdat het werk er efficiënter door wordt gedaan.

De belangstelling voor branchebrede en branche-overschrijdende initiatieven loopt daat volgens hem wat op achter. Dat is bijvoorbeeld het technisch onderwijs, waar leerlingen de handelingen kunnen oefenen om een machine te inspecteren zonder dat er daadwerkelijk zo’n machine in het lokaal staat.

De virtuele techniek kan uiteenlopende problemen simuleren. Eenmaal gediplomeerd blijft de virtuele techniek de monteur te hulp schieten. Een interactieve handleiding informeert hem hoe hij een mankerend onderdeel kan vervangen door een nieuw. En wat voor reparaties geldt, gaat ook op voor nieuwbouw van onder meer installaties. Simulaties slaan volgens Wiertz een brug tussen theorie en praktijk.

Apps

In het verlengde daarvan ligt de ontwikkeling van specifieke apps. Zo’n applicatie kan als een interactieve digitale handleiding worden gebruikt. “Visuele beelden zijn veel effectiever dan gedrukte woorden”, zegt Wiertz. In een app kunnen machines of apparatuur worden nagebootst. De app instrueert de gebruiker met beelden die de opeenvolgende handelingen tonen om bijvoorbeeld een verwarmingsketel schoon te maken. Bedrijven besparen er kosten mee omdat de werknemers van alle vestigingen van het bedrijf de app kunnen downloaden en gebruiken. “Het bedrijf hoeft ook geen geld te investeren in een cursus want deze zit al in de app.”

Reageer op dit artikel