artikel

Online levert werk op

bouwbreed Premium

Sinds de zomer van 2012 is de bouwsector een beoordelingsplatform rijker, bouwprestaties.nl. Het werd tijd. Waar websites als booking.com en kieskeurig.nl al jaren bestaan, bleef het in de bouwsector lange tijd akelig stil op dat vlak. Een gemiste kans, vindt Marjet Rutten, want een goede beoordeling levert nieuwe opdrachten op.

Of een bouwer kwaliteit levert is op voorhand voor consumenten moeilijk in te schatten. En daar schieten we als sector totaal niets mee op. Want als ik als consument de kwaliteit niet kan inschatten ga ik – als er wat te kiezen valt – selecteren op prijs. Of ik kies eieren voor mijn geld en houd, door mijn onzekerheid, helemaal de hand op de knip.

Nu hoeft dat niet meer. Bouwprestaties.nl is een online platform waar kopers van nieuwbouwwoningen de bouwer van hun woning beoordelen. Jammer genoeg nog niet de verbouw, maar het is een goed begin. Het duurde veel te lang voordat een dergelijk platform voet aan de grond kreeg in onze branche en daar speelde angst in mee. Angst voor een slechte beoordeling die voor iedereen zichtbaar is.

Maar hoe komt het dat we een mogelijkheid om het kaf van het koren te scheiden en gewaardeerd te worden op onze kwaliteit niet omarmen? Hebben wij zo weinig vertrouwen in ons werk?

Ik denk dat vooral het psychische aspect een rol speelt. We zijn bang de controle te verliezen. Misschien komen er valse beoordelingen van de concurrent. Maar laat ik u geruststellen. Tegenwoordig hebben websites allerlei mechanismen om valse beoordelingen te voorkomen of te verwijderen.

In plaats van te focussen op angst kunnen we als sector beter focussen op de kansen die het biedt. Meer opdrachten omdat klanten meer vertrouwen in ons hebben. En inzicht in hoe u uw producten en diensten zo kunt organiseren, dat het voor de koper de beste waardering oplevert. Een betere klanttevredenheid begint immers bij het openstaan voor ideeën, wensen en suggesties van consumenten.

Als ik aan het roer zou staan van een bouwonderneming, dan zou ik voor 2013 mijn doel op minimaal een 8 als gemiddelde beoordeling zetten en voor 2014 op een 9. In veel sectoren kun je het namelijk al vergeten wanneer je geen 8 gemiddeld scoort. Ga voor uzelf maar eens na. Als u bij de aanschaf van één van de grootste investeringen in uw leven de keuze heeft uit vijf partijen met een 9, vijf met een 8, vijf met een 7 en vijf met een 6. Dan gaat u echt niet bij alle twintig uitgebreid shoppen en onderzoeken. U bekijkt waarschijnlijk alleen de 9-ens en 8-en uitvoerig.

Dan nog even de hamvraag. Welke bouwers scoren goed? Ik heb een lijstje gemaakt van de bouwers die gemiddeld een 7,5 of hoger scoren en tenminste 20 beoordelingen hebben. Immers, hoe meer beoordelingen, hoe betrouwbaarder de gegevens. Dit zijn de bouwers die ik mijn geld zou toevertrouwen (zie kader).

Laat bouwprestaties.nl een voorbeeld zijn voor andere deelsectoren. De renovatiemarkt voorop. Maar ook de installatiesector, ingenieursbureaus en architecten. Het wordt tijd dat we de klant omarmen, meer vertrouwen in ons product en trots krijgen en ons realiseren welke kansen dit biedt. Deze ontwikkeling hou je niet tegen, je kunt ‘m daarom maar beter in je voordeel gebruiken.

Reageer op dit artikel