artikel

Wat zegt u?

bouwbreed

Amambanda amambanda
Amambanda gwena mambanda
Amambanda amambanda
Gwena mamba gwena mamba

‘Amambanda’, Treble.

Marketing en communicatie is een vak. Een vak dat in de bouwbranche, als ik goed om me heen heb gekeken, niet overal goed op waarde wordt geschat.

Op congressen hoor ik echter elke keer weer de noodzaak voor het inschakelen van marketeers en communicatiespecialisten.

Waarom gebeurt dit nou nog niet? We kunnen natuurlijk zeggen dat dit puur ligt aan de vastgeroeste top in de bouw die het liefst alles bij het oude houdt en à la Henry Ford aan alle wensen van de klant tegemoet wil komen als het maar in hun straatje past.

Maar ik draai het graag om. Wellicht moeten degenen die zich in het veld van verandering, innovatie en marketing bevinden ook eens naar zichzelf kijken. Praten wij wel de taal van onze doelgroep?

Vaak hoor ik marketeers bij overleggen interessant doen over over inbound en outbound marketing. Alsof hun toehoorders ook maar enig idee hebben wat dit betekent. Klinkt wel interessant natuurlijk.

Onlangs deed ik via twitter een oproep voor suggesties voor leuke (bouw)projecten die de leden van De NieuwBouw zouden kunnen bezoeken. Simpele vraag zou je zeggen. Toch kunnen sommigen dit erg ingewikkeld maken.

Dit kreeg ik terug van een ‘vernieuwer’, ik citeer: “De Bouw komt er niet met incrementele innovatie. Wel met radicale innovatie.” En “Zoals Jack Welch #GE meende met destroyyourowncompany.com; wees disruptief radicaal vernieuwend. Rest = waste of time”.

Duidelijk toch??

Sorry, maar als dit de manier is waarop marketeers en/of zelfbenoemde vernieuwers zich willen laten gelden in de bouw en echt van toegevoegde waarde willen zijn, dan zie ik het heel zwaar in.

Zelf denk ik dat de bouw meer gebaat is bij het maken van kleine, zichtbare, maar vooral pragmatische stappen. Krijg eerst maar eens een goed beeld van je eigen organisatie, haar doelen én die van je klanten. En werk van daaruit naar een meer marktgerichte branche.

Met interessant gebruik van termen die kant noch wal raken, kom je er niet, vraag dat maar aan de dames van Treble.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels