artikel

De zwakste schakel

bouwbreed

De zwakste schakel

Als je krachten op een ketting uitoefent, zal uiteindelijk de zwakste schakel breken. In de auto-industrie wordt van die wijsheid dankbaar gebruikgemaakt. Met het oog op mogelijke botsingen worden zwakke schakels, in auto’s kreukelzones, ingebouwd om de kracht van een botsing te verminderen zodat inzittenden een grotere kans hebben er ongedeerd van af te komen.

In de bouw kennen we ook zwakke schakels, zoals het rapport over de B-Tower van de Onderzoeksraad voor Veiligheid weer aantoont. Die noemen we geen kreukelzones, maar faalkosten. Zoals de raad schrijft, komt het helaas nog te regelmatig voor dat zo’n zwakke schakel breekt, instortende steigers, vallende balkons. Dat is onbegrijpelijk. Zo langzamerhand hebben veel aannemers VCA al dan niet met de nodige sterren. Menigeen heeft ook ISO-certificaten. Zijn dat slechts versieringen aan de wand, of gebeurt er ook wat mee? Kennelijk niet. Met name VCA, gericht op veiligheid, kent een uitgebreide toolboxwaar ook nog meetingen over worden gehouden. Toch gaan er zaken fout.

Natuurlijk, de bouw is versnipperd en opeenvolgende disciplines vertonen zich op de bouwplaats om hun kunstje uit te voeren. Daarbij wordt kennelijk niet gekeken naar wat een voorganger heeft gedaan en of dat allemaal wel zo sterk is dat er veilig doorgegaan kan worden zonder dat de hele bliksemse zooi in elkaar stort. In de vliegtuigbouw en de auto-industrie is elk onderdeeltje voorzien van de nodige certificaten. Dat geldt in de bouw ook voor heel veel onderdelen, kijk maar naar de CE-markering en de Komo-attesten. Het grote verschil is dat als al die onderdelen in elkaar worden gezet, er in de vliegtuigbouw en de autoindustrie telkens wordt gekeken of het goed zit en het uiteindelijke resultaat ook voldoet aan de vooraf vastgelegde kwaliteit. Bij vliegtuigen gelukkig minder dan bij auto’s, kan er dan altijd nog iets fout zijn. Maar dan is wel direct traceerbaar waar de fout zit. In de bouw is dat veel lastiger. Overdrachten van de een naar de ander werken niet goed. Conclusie: de mens is de zwakste schakel. Daar verhelpt schijnbaar geen protocol iets aan.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels