artikel

In de schaduw van het spoor

bouwbreed

Eerder schreef ik over framen. De ervaring of waarneming wordt vertaald in een vertrouwd of dominant beeld. In de winter gaat alles mis met het spoor. Vorst of sneeuw zorgen voor grote problemen. Jaar in jaar uit (soms slaan we een jaar over als de winter uitblijft) wordt vastgesteld dat het vroeger beter ging en […]

Eerder schreef ik over framen. De ervaring of waarneming wordt vertaald in een vertrouwd of dominant beeld. In de winter gaat alles mis met het spoor. Vorst of sneeuw zorgen voor grote problemen. Jaar in jaar uit (soms slaan we een jaar over als de winter uitblijft) wordt vastgesteld dat het vroeger beter ging en dat het morgen veel beter kan, als… De Kamer is boos en de minister wordt de wacht aangezegd. Arme NS, arme ProRail, arme Melanie. Zij zijn gedoodverfdelosers. Dat alle negatieve aandacht zich richt op hen is opmerkelijk. Ook op de weg staan er files door vorst en sneeuw, maar daarover wordt niet geklaagd. Meer dan een week leidt een beetje kruiend ijs in de Schipholtunnel tot kilometers- lange files richting Amsterdam. Tot ver in de ochtend is een van de belangrijkste mainports van Nederland slecht te bereiken. Pas als het twee dagen dooit staan er een paar mannen met ouderwetse scheppen het ijs te ruimen. Automobilisten hebben er kennelijk vrede mee dat het soms niet gaat zoals ze zouden willen. Kritiek op RWS is er niet. Er wordt geen Kamervraag gesteld. “Is het de minister bekend dat er zoveel miljoen economische schade per dag ontstaat omdat RWS een paar ijspegels in de Schipholtunnel niet te lijf gaat?” Ik stel voor de leiding van ProRail te wisselen met die van RWS. Door het beeld van het spoor te reframen, klaagt er volgend jaar niemand meer.

Adviseur Andersson Elffers Felix

l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels