artikel

Een tunnel op weg naar boven

bouwbreed

In 2008 was het vertrouwen in de Noord-Zuidlijn dramatisch. Weerstand was er eigenlijk al vanaf de eerste voorstellen, eind jaren tachtig. Maar de verzakkingen aan de Vijzelgracht leken de definitieve doodsteek. Uiteindelijk adviseerde de commissie-Veerman om de lijn af te bouwen. Een belangrijk onderdeel van de herstart was een strategie om het vertrouwen terug te […]

In 2008 was het vertrouwen in de Noord-Zuidlijn dramatisch. Weerstand was er eigenlijk al vanaf de eerste voorstellen, eind jaren tachtig. Maar de verzakkingen aan de Vijzelgracht leken de definitieve doodsteek. Uiteindelijk adviseerde de commissie-Veerman om de lijn af te bouwen. Een belangrijk onderdeel van de herstart was een strategie om het vertrouwen terug te winnen. Een van de betrokken communicatiemensen vertelde er zaterdag in deze krant over.

Openheid is de kern van de nieuwe aanpak. Er wordt eerlijk gezegd dat er iets fout gaat als er iets fout gaat. Dat gebeurt snel, maar wel pas als de organisatie de feiten op een rij heeft. Ook heeft de tunnel een menselijker gezicht gekregen – letterlijk. De tunnelboorders zijn in advertenties en op de lokale tv gepast in de schijnwerpers gezet. En zo is stap voor stap de weg naar boven gevonden. Amsterdam gelooft er weer in, is zelfs een beetje trots. Geheel terecht wordt de communicatie geprezen.

Maar dat openheid essentieel is, was ook bij de start bekend. Waarom is daar dan niet meteen voor gekozen, zou je zeggen? Dat is omdat van kiezen zelden sprake is. Er is nooit een formeel besluit om niet-open te zijn. Openheid in het contact met de buitenwacht voelt voor met name hiërarchische organisaties erg onnatuurlijk. Voor eerlijk zijn en fouten toegeven hebben bestuurders vaak koudwatervrees.

Communicatiemensen moeten dus niet alleen goed zijn in hun vak, maar ook hun opdrachtgever ervan kunnen overtuigen dat openheid essentieel is voor het welslagen van een project. Ook moeten ze aantonen dat ermee wachten tot het uit de hand loopt, veel duurder is dan er meteen mee beginnen. De communicatiemensen van de Noord-Zuidlijn zijn heel goed bezig. De kroon op hun werk zal zijn als ‘de opdrachtgever’ een volgende keer al bij de start voor hun aanpak kiest.

Directeur De Boer Communicatie – techniek & wetenschap, Amsterdam

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels