artikel

commentaar / Informatieplicht

bouwbreed

Van de bijna honderd kunstwerken op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere die moeten worden vervangen vanwege het wegenbouwplan SAA, ontbreken van minstens de helft de technische details. Dat beweert althans Cees Brandsen, topman van Rijkswaterstaat, gisteren in deze krant. Hij wijt de gebrekkige informatie over bruggen, viaducten en tunnels deels aan het feit dat aannemers de informatieplicht […]

Van de bijna honderd kunstwerken op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere die moeten worden vervangen vanwege het wegenbouwplan SAA, ontbreken van minstens de helft de technische details. Dat beweert althans Cees Brandsen, topman van Rijkswaterstaat, gisteren in deze krant. Hij wijt de gebrekkige informatie over bruggen, viaducten en tunnels deels aan het feit dat aannemers de informatieplicht regelmatig schijnen af te kopen. Dat mag niet, maar het is voor alle partijen soms makkelijker. Bouwers hebben blijkbaar geen tijd en zin om de meest recente en actuele tekeningen bij elkaar te scharrelen en Rijkswaterstaat waant zich spekkoper doordat ze een financiële korting op het project krijgt waardoor ze wat minder over het voorgeschreven budget gaan. Geen haan die over een paar decennia kraait naar hoe een brug of tunnel nu precies in elkaar steekt.

Dat die handelwijze niet alleen kortzichtig is maar ook tot onvoorziene kosten en problemen kan leiden, toont het voorbeeld van de Hollandse Brug. Die werd in 2007 eerst in allerijl gesloten voor vrachtverkeer omdat hij dreigde te bezwijken. Duur onderzoek, een tientallen miljoenen kostende renovatie, nog meer onderzoek en uiteindelijk de conclusie van een hoogleraar dat de brug sterk genoeg was. Ook om het vele vrachtverkeer te kunnen dragen. Het onderhoud van ons nationale wegennet? De levensduur van zoab? We weten het vaak gewoon niet, omdat aannemers hun informatieplicht afkopen en omdat Rijkswaterstaat dat blijkbaar toestaat. In dat licht is het niet zo vreemd dat minister Schultz (infrastructuur) onverwacht geconfronteerd wordt met een fikse rekening voor achterstallig onderhoud.De oplossing wordt door velen gezien in BIM, het Bouw Informatie Model. Hoewel dat idee al sinds de jaren ‘80 bestaat, is er nog steeds niet één systeem waarmee alle partijen uit de voeten kunnen. Dat de Rijksgebouwendienst BIM nu wil verplichten is dus een goede eerste stap. Dat Rijkswaterstaat nog 5 jaar wil wachten weinig ambitieus.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels