artikel

Eerste indruk koesteren

bouwbreed

De bouw trekt aan. De signalen zijn langzamerhand niet meer te ontkennen. Zelfs niet door fanatieke pessimisten.

In de tijd dat we met zijn allen dachten dat tien procent van de bouwers deze periode van gematigdheid niet zou overleven, leek het alsof veertig procent van de ondernemers in de bouw had besloten: dat zijn wij. Met alle gevolgen van dien. Het hoofd in de schoot leggen is een alom bewezen succesvolle methode om rendement te prolongeren. Toch?

Er komen nu weer langzaam maar zeker nieuwe opdrachten – en oude opdrachten die in de koelkast waren gezet, beginnen daar nu toch heus weer uit te komen. Alle aanleiding om goed op onze tellen te passen.

Veel bouwers erkennen dat pover communiceren een belangrijk deel van de faalkosten veroorzaakt. Het klinkt logisch. Maar dat wil niet zeggen dat we daar massaal bovenop duiken, welnee, dat doet hooguit een klein deel van de branche. Die lopen dan ook voorop in de rij van hen die snel profijt hebben van het herstel. Nu bouwers weer in contact komen met nieuwe, of hernieuwde contacten, komt het aan op ondernemen. Meer ondernemen dan ambachtelijk bezig zijn. Immers; als we niet ondernemend aan opdrachten komen, zal er van het ambachtelijk bezig zijn weinig terecht komen.

Opdrachtgevers die (nog) geen goed beeld hebben van onze talenten op de vlakken van rekenen en tekenen, of van het bedenken en oplossen van ingewikkelde bouwkundige vraagstukken, oordelen toch. Niet ‘in hun domheid’, zoals bouwers soms lijken te denken, maar omdat ze niet anders kunnen.

Het is dus nu meer dan ooit relevant om zo snel mogelijk alle zaken op orde te hebben, die te maken hebben met het (opnieuw) opdoen van eerste indrukken. Iedereen weet dat eerste indrukken vaak worden gekoesterd. Kansen te over. Communiceren is ons lot. Aan de bak, dus!

De Bouwer & Partners

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels