artikel

Oosterse wals

bouwbreed Premium

Aanhef

‘Of Tukkers kunnen walsen? Natuurlijk’, sprong mijn lenige collega op. Hij komt zelf uit die ‘achterhoek’. “De vraag is wat ze niet kunnen. En uh. In Oost-Nederland wonen niet alleen Tukkers”, voegde Theo die een Italiaanse aandoende achternaam heeft er voor de volledigheid aan toe.

Don Leoné heeft gelijk. De Enterse dansbeweging repeteert en brengt diverse walsen tot uitvoering. De Sniebonenwals, de Friese Simmermoarnwals, de Hopswals, en de sneeuwwals zijn slechts enkele walsen uit het walsassortiment van de walsvereniging.

Walsen is sinds vorig jaar in Enschede en omgeving verboden. Maar, de geoefende dansfanaat uit Enter met elastieke benen kan gerust zijn. Dit walsverbod gaat over dansen op versleten snelwegen met machines. Dat mag sinds vorig jaar niet meer buiten de lijntjes, omdat het nog goede asfalt dan sneller stuk gaat. Het heeft dus niets met snijboonsteps te maken.

Niettemin er kwam verzet. De Twentse riedende walsers voelden zich namelijk wel op hun teentjes getrapt. Dag in dag uit workten zij zich uit de naad om de lassen netjes te krijgen. Nu moesten ze na ‘twintig’ jaar in Twente hun pasjes plots aanpassen. Riekswoaterstoat begreep de gepiekeerde walsende wegenbouwers wel. Maar er was gewoon geen weg meer terug. De oude wals had de beheerder al miljoenen aan te snel afgeschreven asfaltvloeren gekost. En toen de rekening kwam, was er in geen velden of wegen een aannemer te bekennen die op wilde draaien voor de vervroegde slijtages van het zoab dat zijn voorganger had aangelegd.

Het verhaal gaat dat niemand aan deze Oosterse dans zal ontspringen. Het is een kwestie van weken, maanden of ook in andere windstreken zal het walsverbod gelden. Van voor naar achter van links naar West, zullen de walsfiguren veranderen. Dan maar iets minder mooie naadjes.

Toch bestaat er een kleine kans dat de klassieke Wegenwals blijft bestaan. Rijkswaterstaat wil namelijk niet meedogenloos over wegenbouwers heen walsen. Er wordt gesproken over langere onderhoudscontracten van misschien wel vijftien jaar, zodat de bouwer zelf weer kan bepalen hoe, wanneer en op welk ritme hij walst. Maar weet je wat? De wegenbouwers uit Twente blijven misschien wel bij hun nieuwe walsmethode. Eigenlijk kunnen zij prima met andere spelregels uit de voeten. Ook dat verbaast Tukker Theo niks.

Reageer op dit artikel