artikel

wetenschap Innovatiekansen voor mkb

bouwbreed Premium

Investeren in nieuwe producten en systemen is duur en schiet er in de huidige economische malaise vaak bij in. Het midden- en kleinbedrijf zou daarom vaker gebruik moeten kunnen maken van bestaande patenten. Daar is sinds kort een nieuwe manier voor.

Met de luchtkwaliteit in veel scholen is het slecht gesteld. In klaslokalen is het te warm en er zit teveel fijn stof en CO2in de lucht, waardoor leerprestaties verslechteren. Dit bericht veroorzaakte enkele jaren geleden veel onrust. TNO bedacht een slimme oplossing – ventileren via een gaatjesplafond – maar bouwbedrijven vonden de ontwikkelkosten te hoog. Dat is op zijn minst opmerkelijk, want met vele duizenden scholen lijkt de afzet verzekerd. Waarom kleine bouwbedrijven zo’n buitenkans laten schieten? Bestaande patenten zijn vaak te duur, zelf kennis ontwikkelen is te risicovol. Dat het StorkAir toch lukte in Nederland een nieuw ventilatiesysteem voor ‘frisse scholen’ te introduceren, is dan ook te danken aan een bijzondere wijze van samenwerken met TNO.

Voordat het bedrijf het ventilatiepatent ging exploiteren, mocht het er zich eerst enkele maanden in verdiepen qua inhoud en marktperspectief. Via het aan TNO gelieerde Delft Patents kocht de fabrikant namelijk eerst een optie op de gepatenteerde oplossing. Dat verschafte de tijd die nodig was om het idee door te ontwikkelen tot een nieuw product. En daarmee beschikte het bedrijf ineens over een unieke positie om met aannemers en installateurs te onderhandelen over samenwerking, doordat het gedurende die tijd over de rechten kon beschikken.

Een Tilburgse school had begin 2011 de primeur, sindsdien volgden er nog enkele tientallen. Daarvoor hoefde StorkAir het patent niet te kopen. Anders dan grote ondernemingen als Philips en Unilever, die pas nieuwe producten ontwikkelen als ze een patent bezitten, kan de ventilatiefabrikant prima leven met een soort leaseconstructie. Want of het patent op de balans staat of niet, StorkAir heeft inmiddels een uitstekende marktpositie verworven. Als kennis te duur is om zelf te ontwikkelen of te kopen, dan biedt deze constructie nieuw perspectief. Dat is goed nieuws in deze economisch zware tijden. Want om te overleven moet je je onderscheiden van je concurrenten en innovatie is daarvoor het middel bij uitstek, ook in de bouw. Nog meer goed nieuws: kennisinstellingen als TNO beschikken over vele tientallen slapende patenten, van machinale houtsterktemetingen tot zelfregulerende ventilatieroosters. Mijn advies aan het mkb: maak ze wakker!

Managing director gebouwde omgeving TNO

Reageer op dit artikel