artikel

Met City Boy kijkt Spierings opnieuw vooruit

bouwbreed

Met City Boy kijkt Spierings opnieuw vooruit

Directeur Leo Spierings van de bekende Nederlandse vouwkranenbouwer uit Oss presenteert tijdens Bauma 2010 met trots zijn visie op mobiel hijsen: de nieuwe drie-assige SK 387-AT3 City Boy Eco drive. Spierings Kranen wil ermee laten zien hoe milieubewuste en energiezuinige mobiele kranen er in de toekomst uit gaan zien. De City Boy is speciaal bedoeld voor de stedelijke omgeving, waar de milieu-eisen hoog zijn en de werkruimte beperkt.

Zo’n 23 jaar geleden introduceerde Spierings Kranen zijn eerste drieasser, de
SK345-AT3, en gaf daarmee een nieuwe dimensie aan mobiel hijsen. Datzelfde staat
nu weer te gebeuren, aldus Spierings, die voor de ontwikkeling gebruik kon maken
van een bijdrage uit het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling.
De uitgangspunten voor het nieuwe kraanconcept van de City Boy zijn behoorlijk
afwijkend van hetgeen tot op heden door Spierings Kranen is geproduceerd. Van
het eisenpakket is het meest in het oogspringend de enkele machinistencabine
(als combicabine aangeduid), die dienst moet doen als truckcabine, als
kraancabine en als lift om de top van de mast te bereiken voor optimaal zicht
voor de machinist in iedere werksituatie.
Aanvullende eisen waren: meer haakhoogte door toepassen van een derde torendeel,
een maximum voertuigbreedte van 2,5 meter en de mogelijkheid tot 45 graden te
toppen. “Dit alles om de meest ideale (optimale) kraan voor elke stad in Europa
te realiseren,” aldus bedenker Leo Spierings. De eis om het gemiddelde
brandstofgebruik tenminste te halveren heeft geresulteerd in een volledig nieuwe
aandrijflijn voor truck en kraan.

Op vol vermogen
Andere in het oog springende bijzonderheden zijn, dat tijdens het opbouwen van
de kraan de giek pas gaat uitvouwen wanneer de drie torendelen volledig zijn
uitgeschoven en dat de kraan op vol vermogen kan werken met een
stroomnetaansluiting van 400V-32A CEE-form. Immers de piekvermogens komen ook nu
weer uit de krachtige Lithium-Ion-accu. In de pauzes en bij rustig werk laad de
accu zich weer op, zodat de truck milieuvriendelijk en zuinig naar zijn
thuisbasis kan rijden.
Meer info: www.spieringskranen.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels