artikel

Nooteboom bouwt Super Wing Carrier

bouwbreed Premium

Nooteboom bouwt Super Wing Carrier

Hoe vervoer je 60 meter lange rotorbladen voor windmolens op een veilige en economisch verantwoorde wijze? Met die vraag is Nooteboom Trailers aan de slag gegaan voor Internationaal windmolentransporteur Ter Linden Transport. Die plaatste dan ook een order voor enkele stuks van de nieuwste Tele-PX Super Wing Carrier, waarvan de laatste volgende maand afgeleverd gaat worden.

De megaorder van Ter Linden Transport uit Doetinchem omvatte naast diverse
diepladers en zevenassige semi-diepladers meerdere Tele-PX Super Wing Carriers
voor het vervoer van windmolenbladen met extreme afmetingen. De ontwikkelingen
binnen de windmolenbranche hebben ervoor gezorgd dat de lengtes van
windmolenbladen gigantisch zijn toegenomen. Zo is het bijna niet meer mogelijk
om bladen langer dan 45 meter te vervoeren met opleggers die voorzien zijn van
schamelbesturing. De manoeuvreerbaarheid op rotondes is bij deze besturing te
beperkt en de hoogteslag van de vering biedt te weinig bodemvrijheid.
Roland Ter Linden: “Wij hebben bij Nooteboom de vraag neergelegd om een oplegger
te ontwikkelen die er voor zorgt ,dat het vervoer van rotorbladen met een lengte
van circa 60 meter alleen nog maar beperkt mag worden door de lengte van het
blad zelf. Dus niet door een beperking van de oplegger. In deze opzet is
Nooteboom met de Super Wing Carrier volledig geslaagd”.

Super Wing Carrier
Nooteboom uit Wychen heeft een speciale oplegger ontwikkeld, die onder de naam
Super Wing Carrier op de markt wordt gebracht. Deze oplegger is voorzien van
pendelassen en biedt een beduidend grotere stuuruitslag en aanmerkelijk meer
hoogteslag voor extra bodemvrijheid. Tevens zorgen de pendelassen voor een zeer
stabiel platform tijdens het maximaal sturen. Ook dit is een belangrijk pluspunt
ten opzichte van schamelgestuurde opleggers.
Het revolutionaire zit hem echter niet zozeer in het gebruik van pendelassen,
maar vooral in de mogelijkheid om het assenstel over een lengte van ruim 6 meter
te verschuiven. Hierdoor is de wielbasis en daarmee de achteroversteek van het
windmolenblad te variabel instelbaar, zonder dat de bevestiging hiervan aan de
laadvloer losgekoppeld hoeft te worden. Het variëren van het assenstel kan
tijdens het rijden op bijvoorbeeld een rotonde – al naargelang de
verkeerssituatie – gedaan worden.
De Super Wing Carrier beschikt daarnaast over een speciale mechanische
constructie in de zwanenhals waarmee de totale bodemvrijheid van de oplegger –
in samenspel met de pendelassen – zo’n 70 cm vergroot wordt. Zelfs als de
zwanenhals maximaal omhoog gebracht is blijft de koppelplaat volledig
horizontaal, waardoor de trekker er optimaal onderdoor kan draaien. Ook dit
draagt bij aan het vergemakkelijkt ‘nemen’ van rotondes en voorkomt onnodige
slijtage aan de trekker.
Tijdens de ontwikkeling heeft Nooteboom ook zeer nauw contact onderhouden met
windmolenproducent Vestas en Siemens. De reacties zijn zeer positief, zo laat
het bedrijf weten.
Meer info: www.nooteboomgroup.com.

Reageer op dit artikel