artikel

Najaar

bouwbreed

De zomer loopt op zijn eind en wat was het een mooie zomer! Bent u met mij ook zo benieuwd wat dit najaar gaat brengen? Wordt het een hete herfst of komen we van een koude kermis thuis? Natuurlijk, er worden in de bouw nog veel ontslagen verwacht en ook ik heb in Cobouw gelezen dat twee op de drie werknemers in de bouw zich geen zorgen maakt over zijn baan.

Als ik dan echter hoor dat uit leerwerktrajecten in de goede tijd 100 procent
doorstroom naar een baan was en nu nog maar 33 procent, dan is er echt wel wat
aan de hand. Op mensgebied is het van belang dat we de bouwvakkers niet allemaal
laten uitstromen of omscholen. In pakweg twee of drie jaar tijd komt er een
flinke pensioneringsgolf aan. Met nu al minder instroom dan uitstroom in de
sector wordt dat een fors wervingsprobleem. Een probleem dat straks wellicht
zoveel geld in campagnes, scholing en selectie gaat kosten, dat de sector nu
beter op zoek kan gaan naar mogelijkheden om deze periode te overbruggen. En dat
gebeurt ook, al heb ik het idee dat deze problematiek sterk onderbelicht blijft
in Den Haag en in de media. Ook mijn vakgebied marketing en communicatie staat
voor grote uitdagingen. Inhoudelijk omdat veel bouwers zich nu nog kunnen
permitteren om met de huilende wolven mee te doen in hun saneringen, terwijl in
een opkomende markt opdrachtgevers toch weer de sterke bedrijven uitzoeken om
mee samen te werken. In het begin van een opkomende markt is er immers ruime
keuze.

Kip en ei discussie

Op personeel gebied doet zich hier een interessante ontwikkeling voor die
overigens niet nieuw is. Waar bezuinigen bijvoorbeeld projectontwikkelaars het
eerste op? Juist: op marketing, marketingcommunicatie en zelfs sales. De simpele
redenering die daaraan ten grondslag ligt, is dat er minder woningen worden
verkocht en daardoor minder mensen nodig zijn om dat proces te begeleiden. Voor
mij is dat een soort omgekeerde kip en ei discussie. De neergang bij
projectontwikkelaars is enorm versterkt doordat men in tijden van crisis met een
grote voorraad incourante woningen kwam te zitten. Woningen die niet of
onvoldoende aansloten bij de marktwens vielen als eerste af. Het segment van de
betaalbare starterswoningen heeft veel minder last gehad van deze kopersstaking.
Eigenlijk is de vastgoedsector verstrikt geraakt in haar eigen net van
productgericht ontwikkelen. En wat is de oplossing? We gooien alle mensen die
hier verstand van hebben er maar uit! Ik hoop van harte dat lessen worden
getrokken en dat nu niet alleen voor de korte termijn, maar ook echt structureel
het marktdenken zijn intrede doet. Veel te snel doen we teruglopende verkopen af
als een marktprobleem, terwijl het in feite een marketingprobleem is. Maak waar
vraag naar is en ge zult verkopen!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels