artikel

Ideeënloket infrastructuur werkt niet

bouwbreed

Het aparte loket bij Verkeer en Waterstaat voor uitgewerkte ideeën van bouwers werkt niet. De projecten komen niet tot uitvoering. Het initiatief van oud-minister Peijs leverde afgelopen twee jaar ruim vijfhonderd projecten op, waarvan vijf zeer kansrijk.

Een goed idee zal niet meer in de bureaulade van een ambtenaar verdwijnen,
beloofde de minister bij de oprichting van het loket. Die belofte heeft veel
losgemaakt bij het bedrijfsleven en particulieren, maar blijkt vals. Onder de
‘unsollicited proposals’ bevinden zich onder meer de overkapte snelweg van
Movares, het project Zwartsluis, A3 en de suppleties van ecobeach van BAM en de
hoge weg van Strukton voor de noordelijke ring in Utrecht. Het zijn realistische
en kansrijke projecten, kregen vijf bouwers te horen volgens de recente
evaluatie van Verkeer en Waterstaat. Het loket blijft nog twee jaar bestaan,
vanwege de hoge respons. Toch zit het bouwers dwars dat het loket weliswaar een
luisterend oor biedt, maar dat vervolgstappen uitblijven. Het plan van Movares
voor een slimme snelwegoverkapping is gestrand. Na afwijzing voor de A12 Arnhem
en de A10 bij Diemen geven de ingenieurs niet op, want er is nog belangstelling
vanuit Venlo en Rotterdam. Strukton wacht na twintig maanden nog altijd op een
vervolgstap voor de noordelijke ring in Utrecht. “Het was een goed initiatief om
ideeën een eerlijke kans te geven. Het is een makkelijke ingang bij
Rijkswaterstaat waaruit een goede eerste respons volgt, maar tot een concrete
uitwerking komt het niet”, constateert projectmanager Frits Verhees van
Strukton. Mink Jaap Ypma van BAM heeft dezelfde ervaring als oud-projectleider
van Zwartsluis.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels