artikel

Digitaal tijdperk genereert geld

bouwbreed

Mensen zijn in toenemende mate beeldgeoriënteerd, maar de bouw lijkt die trend nog niet te hebben opgevangen. En er zijn meer mogelijkheden van het digitale tijdperk waarmee de branche geld kan besparen en verdienen. Alex Talsma weet welke.

Wie wil in deze tijden van crisis en recessie nu niet méér klanten
binnenhalen? Toch laten we in de bouw massaal de vele mogelijkheden van de
digitale communicatie onbenut. Daarmee doet de bouw zichzelf te kort. De
ontwikkelingen op het gebied van digitale communicatie gaan snel. Relatief veel
bedrijven in de bouw hebben een website en denken daarmee optimaal gebruik te
maken van het digitale tijdperk. Er is echter meer, veel meer. Met dat ‘meer’
kan geld worden bespaard én verdiend. Omdat een ‘link’ ontbreekt tussen de
productontwikkelaars in de digitale branche en bedrijven in de bouw, blijven
bouwbedrijven onwetend over de mogelijkheden. Hiermee laten zij niet alleen een
kans liggen om nieuwe klanten te benaderen, maar laten ze ook de mogelijkheden
onbenut voor potentiële klanten om direct contact te krijgen met de bouw. De
digitale wereld is in beweging. Beeldschermen worden niet alleen beter maar ook
goedkoper. Internet is de televisie voorbij gestreefd als belangrijkste medium
en mobiel internet op de telefoon is zeer in opkomst.

Tafel

Mensen zijn in toenemende mate beeldgeoriënteerd, maar het lijkt er niet op
dat de bouwbranche die trend heeft opgevangen. Op dit moment zijn er
verschillende nieuwe digitale technieken beschikbaar die bij uitstek geschikt
zijn om een boodschap over te dragen met behulp van 3D-visualisaties. Hiermee
kunnen potentiële klanten bijvoorbeeld door hun toekomstige huis lopen. Relatief
nieuw zijn de digitale multitouch-tafels. Dit zijn tafels waarin de bediening
van een beeldscherm is opgenomen en waaraan een aannemer gezamenlijk met zijn
opdrachtgever een ontwerp kan bekijken en aanpassen. Een digitale tafel geeft
een bouwbedrijf de mogelijkheid de klant te laten zien hoe zijn huis er uit gaat
zien en wat de meerwaarde kan zijn van bijvoorbeeld duurzame toepassingen. Een
andere digitale toepassing is een interactieve bouwcalculator. Hiermee kunnen
bouwers hun klanten direct laten zien wat een extra investering, bijvoorbeeld
voor een energiezuinige installatie, aan energiekosten op termijn bespaart of
welke korting op een hypotheek mogelijk is bij een energiezuinige voorziening.
Bedrijven moeten daar rekening mee houden en zich afvragen of ze met hun website
aansluiting bij deze trend hebben. Middelen zijn er genoeg met onder andere: Web
2.0 community, infographics, animaties, MS surface, 3D-visualisatie en digital
signage.

Website

Ook op het gebied van bedrijfswebsites kan de bouw nog een slag maken. Zo
denken de meeste bouwers bij digitale communicatie alleen aan hun eigen website
en de mogelijkheden van e-mail. Daar is niets mis mee, maar veel mensen weten
nauwelijks hoe hun website functioneert als communicatiemiddel en hoe ze een
maximaal rendement uit hun website kunnen halen. Hoe staat het bijvoorbeeld met
de ‘funnel’, ofwel de ‘trechter’ van de site. Kunnen bezoekers van de website
vinden wat ze zoeken en kan de websitehouder laten zien wat hij wil laten zien?
Bedrijven moeten nagaan of hun websites eigenlijk wel trechters zijn of juist
meer een vergiet waarin een bezoeker de weg kwijtraakt en zich uiteindelijk
verliest. Investeren in digitale technieken zorgt er direct voor dat het ene
bouwbedrijf zich van het andere kan onderscheiden. De aanschaf van bijvoorbeeld
een digitale tafel of calculator betaalt zich op termijn terug als een
potentiële klant daadwerkelijk opdrachtgever wordt. In alle gevallen worden alle
partijen er beter van: bouwbedrijven zien hun omzet stijgen, de opdrachtgever
krijgt wat hij voor ogen heeft en de samenwerking tussen bouwbranche en digitale
branche zorgt voor nog meer ontwikkeling.

Regieraad Bouw

De Regieraad Bouw organiseert Best Practices-bijeenkomsten in het land, zodat
iedereen de gelegenheid krijgt te leren van de praktijkervaring van innovatieve
mensen in de bouwsector. De eerstvolgende bijeenkomsten zijn op 7 oktober 2009
in de regio Gelderland) en op 8 oktober in de regio Overijssel/Drenthe. Meer
informatie op: www.regieraadbouw.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels