artikel

Versnelling innovatie door crisis onvermijdelijk

bouwbreed Premium

Versnelling innovatie door crisis onvermijdelijk

De economische crisis kan een katalysator zijn voor vernieuwing. Procesverbetering op korte termijn is een absolute noodzaak, stelt Rob van Groningen. Hij gelooft er niets van dat het na de crisis weer business as usual is.

In de discussie over de economische crisis wordt veel gesproken over de
automobielindustrie in Amerika. Dat lijkt een ‘oude industrie’; zonde om daar je
geld in te stoppen. Als we als bouwsector eerlijk in de spiegel kijken, dan
moeten we constateren dat er toch wel enige overeenkomsten zijn. De bouw is vele
malen trager in de adoptie van innovatie dan andere sectoren. Als het economisch
goed gaat, hebben we geen tijd voor innovatie, gaat het slecht dan hebben we
geen tijd en ook geen geld. Veel mensen uit de bouw zeggen dat we “het gewoon
moeten uitzitten” en dat het daarna business as usual zal zijn. Ik heb daar geen
geloof in. Oplossingen uit het verleden bieden geen garanties meer voor onze
toekomst. Onze bouwomgeving verandert immers structureel en in snel tempo.
Bijvoorbeeld, we realiseren nu al 70 procent van onze bouwproductie in de
binnenstad. Consumenten hebben het steeds meer voor het zeggen. Zo zijn er
moeiteloos nog tien majeure veranderingen in onze omgeving te noemen. Er is geen
ontsnappen mogelijk; we zullen moeten veranderen. Zonder druk veranderen mensen
niet. Hoe gek het ook mag klinken; de economische crisis kan die druk opleveren,
ze kan een katalysator zijn voor vernieuwing. Er is immers op korte termijn een
economische noodzaak voor procesverbetering. De concurrentie is scherp;
rendementen staan onder druk. Als we onze processen niet innoveren vervalt de
bedrijfseconomische fundering onder veel ondernemingen. Er zijn daarbij
berichten over 50.000 ontslagen in de komende maanden. Een deel van deze
bouwvakkers zal de bouw verlaten. Over een paar jaar echter zal de bouwmarkt
weer aantrekken. Mensen zullen moeten wonen. Bij het huidige bouwtempo zal de
gemiddelde woning 200 jaar moeten meegaan en dat zie ik echt niet gebeuren. Ik
verwacht daarbovenop een inhaalvraag. Denk eens aan de markt van renovatie en
onderhoud (nu goed voor 50 procent van de totale bouwomzet!). Je kunt dat best
even uitstellen, maar uiteindelijk komt een woning toch aan de beurt. Heel veel
bouwproductie die nu wordt uitgesteld, komt uiteindelijk toch op de markt. Er is
dan vraag, er is geld, …..maar er zijn dan mogelijk te weinig vakmensen om
bijvoorbeeld het stukadoorswerk uit te voeren. We zullen daarom slimmer met
elkaar moeten werken; er is geen ontkomen aan. Bij die innovatie speelt de
toelevering een belangrijke rol. Het is bekend dat 70 procent van alle innovatie
uit de toelevering komt. Hoewel we momenteel natuurlijk op de centjes letten
bezuinigen wij niet op innovatie en de marketing daarvan. Nieuwe producten
zetten we met kracht in de markt, juist in het huidige tijdsgewricht. En dat
hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Bij Knauf hebben we bijvoorbeeld een
nieuw systeem waardoor het affilmen van binnenwanden vele malen efficiënter
gebeurt. Dat kan morgen worden toegepast en het levert morgen gelijk een flinke
rendementsverbetering op. Ik merk gelukkig dat veel ondernemende bouwbedrijven
er gretig voor open staan. Ik merk ook dat andere aannemers blijven hangen in
‘professionele inkoop’. Dat is jammer, want ik ben ervan overtuigd dat juist
bedrijven die niet of niet snel genoeg innoveren een heel moeilijke periode
tegemoet gaan.

In een serie artikelen geeft een directeur of ceo van een topbedrijf uit de
toelevering zijn visie op de bouw, logistiek, samenwerking en toenemende
complexiteit op de bouwplaats. Dit is het tweede deel. Eerder was aan het woord
Lambert Teunissen, directeur van VBI (12/14 april 2009).

Reageer op dit artikel