Marieke Heesakkers
Marketing manager Berkvens Deursystemen en Limburgia
Marketing manager Berkvens Deursystemen en Limburgia
Laatst had mijn puberdochter pech met haar fiets. Vlak daarvoor had ik een fietshulppas cadeau gekregen bij het afsluiten van haar fietsverzekering. Een kleine moeite dus, om te bellen met deze organisatie om het euvel te verhelpen en een wandeling naar de fietsenmaker te vermijden.
Het huwelijk tussen sales en marketing lijkt in veel organisaties nog op een verstandshuwelijk. Geen ware liefde, maar een moetje.
Terwijl ik vanaf mijn vakantieadres in Frankrijk zojuist een foto van lokale deuren op het Berkvens Instagram account heb gepost, schrijf ik deze column terwijl de camping nog slaapt, over rust. Of eigenlijk over het gebrek daar aan. Ja, mijn laptop is dus mee op vakantie en ondanks de drie weken Bouwvak check ik mijn zakelijke mail om de paar dagen.
De tijd van alleen maar zenden en zelf roepen hoe goed je bent zonder te vragen of je klant daar op zit te wachten, is voorbij. Althans: als het aan je klanten, prospects en andere stakeholders ligt.
Is het je weleens opgevallen dat je met sommige mensen perfect kunt samenwerken en dat het met anderen wat stroever gaat? Heb je je weleens afgevraagd waar dat aan ligt? Vind je die ander gewoon een hork van een vent, of de vrouwelijke variant daarvan, en heb je het opgegeven nader tot elkaar te komen?
Net als in de marketing worden we in de bouw overspoeld met holle frasen. Wat typische containerbegrippen zijn als 'duurzaamheid', 'partnerschap' en 'ontzorgen' voor de bouw, zijn 'klantbeleving', 'inspiratie' en 'authenticiteit' voor marketeers.
Stel, je hebt een prachtige productielocatie. Waar met een indrukwekkend en zeer modern machinepark dagelijks heel veel interessante producten worden gemaakt.
Een paar jaar geleden waren we toe aan een nieuwe huisstijl, website en documentatie bij Berkvens. Dus schreven we een pitch uit. Enkele partijen werden uitgenodigd en op een ochtend kregen we achtereenvolgens de wilde plannen en creatieve ideeën gepresenteerd van drie verschillende reclamebureaus die we hiervoor hadden uitgenodigd.
Bouwlocatie Amsterdam IJburg, een meer dan druilerige maandagochtend. Of eigenlijk stormde het gewoon. Hard. Het bouwhek dat omwaaide, miste mijn zorgvuldig tussen een grote en een diepe plas geparkeerde auto op een haar. Omdat ik die ochtend nog niet wist dat ik op een bouwplaats zou terechtkomen, was ik er niet op gekleed. Een 'koud' colbert, een kansloos vouwparapluutje en suède laarsjes met hoge hak. Niet de beste combinatie met windkracht 8, veel regen en nog meer modder.
De klant centraal. Dat klinkt vrij logisch, toch? Hem centraal zetten in je processen. In marketingland word je er al een tijdje mee om de oren geslagen en dat is hopelijk goed nieuws. Want 'consument als we allemaal zijn', zouden we dat dus snel zelf moeten (gaan) merken, die oprechte interesse in ons.