Leo van de Wal
Trainer/consultant bij CBT Bouw
Trainer/consultant bij CBT Bouw
'Bouw snelst groeiende sector'. Zo kopte Cobouw dat sensationele nieuws afgelopen week binnen. Er is weer ruimte voor optimisme, en dat mag en moet gevierd worden.
Er was eens een wethouder in Eindhoven. Jong, fris, dynamisch en net gekozen. En zoals het wethouders betaamt: hij was op zoek naar iets om op te vallen.
Visionairs en zieners signaleren en voorspellen: de bouw verandert drastisch. We innoveren en vernieuwen. En dat zal zich onhoudbaar doorzetten.
Het Amerikaanse bedrijf Apple bestaat dik 40 jaar, en is er in geslaagd om gedurende die periode uit te groeien tot één van de meest waardevolle bedrijven in de wereld. Je zou denken, die doen iets goed.
Enkele weken geleden ging ergens in Europa een 160 tons kraan op rupsen horizontaal. De prefab betonnen kolom hing niet helemaal lekker, ging kantelen, en toen de rechter rups via de onderliggende grond tegendruk moest leveren, bleek deze op een stukje moeras te staan. En geloof me, een kolom van meer dan 60 ton die begint te kantelen, die houd je ook met een 160 tons kraan niet tegen. Die trekt alles omver.
…zo werd recentelijk vermeld in de media. Wijzen uit het Oosten bedachten met behulp van een betonfabriek uit Vianen een concept. Bouwen van een woning in een paar dagen, alles prefab inclusief leidingen, vloerverwarming, verder installaties, kozijnen, etc.
…is de titel van een recent verschenen boek. Klopt niet helemaal, deze titel. In een bepaalde hoek van de bouw zal dit best wel opgaan (de grotere infra projecten), een ander deel van de bouw is er nauwelijks mee bezig. Daar wordt gewerkt op basis van mondelinge overeenkomsten, of contracten van nog geen A4'tje dik, desnoods zonder voorwaarden.
Architecten willen in toenemende mate de rol van aannemer aannemen, en achten zich hiervoor uitermate geschikt. Een logische beweging, want wat doen aannemers?
Bouwers van Nederland: steek de koppen bij elkaar. Deze kop stond boven een artikel op de website van Building Holland. Wordt hier het wiel opnieuw uitgevonden? Want nieuw is dit gegeven niet. Vroeger staken de bouwers van Nederland hun koppen ook bij elkaar, en vonden slimme oplossingen. Wat even later de verzamelnaam Bouwfraude kreeg. Zou Building Holland naar deze praktijken terug willen?
Er was een discussie gaande op de sociale media gebaseerd op een artikel in Cobouw. Daarin gaven aan marketing verbonden personen hun inzichten op marketing in de bouw. Vele tips en ideeën volgden. Algemene teneur: de bouw moet zich meer gaan richten op marketing.